DEVAM: 3- RESULULLAH
(S.A.V.)'İN ALLAH'A SIĞINDIĞI ŞEYLER (HAKKINDA GELEN HADİSLER) BABI
حدّثنا
عَلِيُّ
مُحَمَّدٍ.
حدّثنا
وَكِيعٌ عَنْ
إِسْرَائِيلَ،
عَنْ أَبِي
إِسْحَاقَ،
عَنْ عَمْرِو
بْنِ مَيْمُونٍ،
عَنْ عُمَرَ؛
أَنَّ
النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم كَانَ
يَتَعَوَّذُ
مِنَ الْجُبْنِ
وَالْبُخْلِ
وَأَرْذَلِ
الْعُمُرِ وَعَذَابِ
الْقَبْرِ
وَفِتْنَةِ
الصَّدْرِ. قَالَ
وَكِيعٌ:
يَعْنِي
الرَّجُلَ
يَمُوتُ عَلَى
فِتْنَةٍ،
لاَ
يَسْتَغْفِرُ
اللهَ مِنْهَا.
Ömer(r.a.)'den;
şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), korkaklıktan, cimrilikten
ve ömrün en rezil döneminden ve kalb fitnesinden Allah'a sığınırdı.
(Ravi) Veki'
dediki: Kalb fitnesi ile bir günah işleyip de ondan dolayı Allah'tan mağfiret
dilemeden ölen adamın kalbini kasdetmiştir.
Diğer tahric:
Bu hadisi Ebu Davud ve Nesai de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Cübn ve Cübün, korkaklık demektir. Korkaklık, Allah yolunda cihad etmeyi,
hakkı ve doğruyu söylemeyi, dinen yasak olan kötülüklerle mücadele etmeyi
gölgeler ve bir çok dini vecibelerin ifasına engel olabilir.
BuhI ve Buhul
ise cimrilik demektir. Cimri bir kimse kendisine düşen zekat, fitre ve kurban
gibi dini vecibeleri ifada kusur işleyebileceği gibi nafile sadaka sayılan bir
çok sosyal hizmetlerden de geri kalır.
Fitnetu's-Sadr,
yani kalb fitnesi hadisin ravisi Veki tarafından açıklanmıştır. Buna göre tevbe
etmeden ölmektir. Avnü'l-Mabud. yazannın beyanına göre İbnü'l-Cevzi de böyle
yorumlamıştır. el-Eşrefi ise: Kalb fitnesi kalbin bozulması ve manevi açıdan
ölmesidir, demiştir. Başka bir kavle göre kalb fitnesi; kalbi kaplayan hased,
kin, husumet, bozuk akide, fena duygular gibi hastalıklardır .