DEVAM: 41- ŞİİR
(HAKKINDA GELEN HADİSLER) BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
عِيسى بْنُ
يُونُسَ عَنْ
عَبْدِ اللهِ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمنِ
ابْنِ
يَعْلَى، عَنْ
عَمْرِو بْنِ
الشَّرِيدِ،
عَنْ
أَبِيهِ؛
قَالَ:
أَنْشَدْتُ
رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم،
مِائَةَ قَافِيَةٍ
مِنْ شِعْرِ
أُمَيَّةَ
بْنِ أَبِي الصَّلْتِ.
يَقُولُ
بَيْنَ كُلِّ
قَافِيَةٍ ((هِيهِ)) وَقَالَ ((كَادَ
أَنْ
يُسْلِمَ)).
Amr bin
eş-Şerîd'in babası (eş-Şerîd bin Süveyd es-Sakafi) (r.a.)'dan; Şöyle demiştir:
Ben, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e Ümeyye bin Ebi's-Salt'ın
şiirinden yüz kâfiye (beyit) okudum. O, her kâfiye (beyit) arasında:
«Devam
et», buyuruyordu ve (sonra): «Ümeyye müslüman olmaya yaklaşmıştı», buyurdu.
AÇIKLAMA: Ebu Hureyre (r.a.)'ın hadisini Buhari, Müslim ve
Tirmizi de rivayet etmiştir. AMr (r.a.)'ın hadisi ise Müslim tarafından da
rivayet olunmuştur.
Birinci hadiste
sözü edilen Lebid bin Rabia (r.a.), Arabların en büyük şairlerinden ve Muallakat-ı
Seb'a sahibIerindendir. Bir mısrası hadiste anılan şiiri on beyittir. Bu mısra
şiirinin ilk beytinin birinci mısrasıdır. İkinci mısrası da şöyledir: "ve
her nimet şüphesiz gidicidir.''
Lebid (r.a.),
muhadramün'dandır. Yani hem cahiliyet devrini hem de İslam hayatını yaşamış
olup her iki dönemde de eşraftan sayılmış bir şahsiyettir. Lebid'in ka vmini
temsilen Benu ea'fer bin Kılab hey'eti Medine-i Münevvere'ye gelip müslümanlığı
kabul ettiği yıl Lebid de müslüman olmuş ve sahabilik şerefine mazhar olmuştur.
Bilahare Küfe'ye yerleşerek hicretin 41. yılı 140 yaşında iken bir rivayete
göre 157 yaşında iken vefat etmiştir. Onun faziletlerinden birisi; Müslümanlığı
kabul ettikten sonra şiir söylemeyi bırakarak; Kur'an bana kafidir, demesidir.
Ümeyye bin
Ebi's-Salt da cahiliyet devrinin meşhur şairlerindendir. Allah'ın birliğine.
ahiret gününe inananlardan idi. Vakıdi'nin beyanına göre bu şair hayatının
gençlik döneminde bir ara Allah'ın birliğine inanarak imanını şiirlerinde dile
getirmiş. Sonra Nebilik iddiasında bulunmuş ve son zamanlannda imanını da
bırakarak tamamen dalalete sapmıştır. Hatta bir rivayete göre A' raf süresinin
175. ayeti onun hakkında inmiştir.
İkinci hadiste
geçen "Hihi" konuşmacının sözüne devam etmesini istemek anlamında
kullanılan bir kelimedir. Hadisten maksad şudur: Nebi (s.a.v.), Ümeyye'nin
şiirini beğenmiş ve okunmasına devam edilmesini eş-Şerid (r.a.)'den istemiştir.
Çünkü Nevevi' nin de beyan ettiği gibi o şiirde Allah'ın varlığı ve ölümden
sonra dirilme gerçeği dile getirilmişti.
BU HADİSLERDEN
ŞU HÜKÜMLER ÇIKAR:
MübalAğa.
aşınlık, yalan ve uygunsuz ifadeler taşımayan şiirleri okumak ve dinlemek
caizdir. Bu nevi şiirler ister cahiliyet devrine ait olsun ister İslam dönemine
ait olsun fark etmez.