DEVAM: 46- YATMA
ZAMANINDA ATEŞİ SÖNDÜRMEK BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
عَبْدُ اللهِ
بْنُ
نُمَيْرٍ
عَنْ عَبْدِ
الْمَلِكِ،
عَنْ أَبِي
الزُّبَيْرِ
عَنْ
جَابِرٍ؛
قَالَ: أَمَرَنَا
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم وَنَهَانَا.
فَأَمَرَنَا
أَنْ
نُطْفِئَ
سِرَاجَنَا.
Câbir (r.a.)'den;
Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize (bâzı şeyleri)
emretti ve (bazı şeyleri) yasakladı. Bu meyanda (uyumak istediğimiz zaman)
lambamızı söndürmemizi emretti,
AÇIKLAMA: İbn-i Ömer (r.a.) ile Cabir (r.a.)'ın hadisi, Nesai hariç Kütüb-i
Sitte'nin hepsinde rivayet olunmuştur. Cabir (r.a.)'ın hadisi bazı ri
vayetlerde uzun olup verilen emirler anlatılmaktadır. Ebü Musa (r.a.)'ın hadisini
Buhari de rivayet etmiştir.
İbnü'l-Arabi;
Ateşin bize düşman sayılması sebebi şudur: Ateşte bizim için bir takım yararlar
var ise de tedbir alınmadığı takdirde hem vücüdumuza hem de mallarımıza zarar
verir. Onun için düşman hükmündedir. demiştir.
Kurtubi de: Bu
hadislerdeki emir ve nehiy, irşad içindir. Yani doğru ve emniyetli yolu
gösterir. Bu emirler mendubluk için olabilir, demiştir.
Nevevi de: Bu
emir, dünyamızla ilgili yararları ihtiva ettiği için irşad mahiyetindedir.
Bununla beraber bu emirlerde dini yararlar da vardır. Çünkü canı ve malı
korumak dini bir ödevdir, demiştir. Nevevi ilk hadisin izahı bölümünde şöyle
der:
Yatacağınız
zaman evlerinizde ateş bırakmayın emri umümidir. Lamba gibi ışıklar da bu emre
girer. Mescidlerde ve başka yerlerde bulunan kandillere gelince eğer bir
yangına sebebiyet vermesi tehlikesi varsa bu hükme girer. Fakat ekseriyetle
böyle bir tehlikeye yol açmaz. Şayet yangın tehlikesi yok ise söndürülmemesinde
dini bir sakınca olmadığı kanısındayım. Çünkü Nebi (s.a.v.)'ın beyan buyurduğu
yangın tehlikesi olmaz.
El-Hafız,
Medine-i Münevvere'de yandığı ha. bel' verilen evin kimlere ait oldugu yolunda
bir bilgi edinemediğini ifade etmiştir.