DEVAM: 13- DUADA ELLERİ
HAVAYA KALDIRMAK BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ.
حدّثنا
عَائِذُ بْنُ
حَبِيبٍ عَنْ
صَالِحِ بْنِ
حَسَّانَ،
عَنْ
مُحَمَّدِ
ابْنِ كَعْبٍ
الْقُرَظِيِّ،
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ؛
قَالَ:
قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم ((إِذَا
دَعَوْتَ
اللهَ،
فَادْعُ بِبُطُونِ
كَفَّيْكَ.
وَلاَ تَدْعُ
بِظُهُوِرِهَما.
فَإِذا
فَرَغْتَ،
فَامْسَحْ
بِهِمَا
وَجْهَكَ)).
İbn-i Abbas
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: «Allah'a dua ettiğin zaman ellerinin içlerini açarak dua et
ve ellerinin ters yüzünü havaya kaldırarak dua etme. Sonra dua'nı bitirince
ellerini yüzüne sür.»
Diğer tahric:
Ebu Davud ve Hakim tahric ettiler.
EBU DAVUD HADİSİ VE İZAH İÇİN TIKLAYIN
AÇIKLAMA: Birinci hadiste geçen "Hayiyyun" haya edici manasınadır.
İstihya da utanmak demektir. Bilindiği gibi bu iki kavram yüce Allah hakkında
caiz değildir. Çünkü utanmak, sıkılmak insanda görülen bir infial ve
değişikliktir. Bu itibarla bu iki kelime mecazi manada kullanılmıştır. Haya
eden bir kimse müşkil duruma düşmemek için istenen şeyi verir. Yüce Allah ise
kendi kerem ve lutfu ile ikramda bulunur. Şu halde bu kelimeler ile kasdedilen
mana; Allah'ın ihsan ve ikramda bulunması, kulun istediğini vermesi demektir.
Bu hadiste geçen "Suran" da boş demektir.
Bu hadis, dua
ederken elleri havaya kaldırmanın müstehablığına delalet eder.
İbn-i Abbas
(r.a.)'ın hadisinde ise dua ederken ellerin içinin göğe doğru olacak şekilde
havaya kaldırılması emredilmektedir. Çünkü bu vaziyet yüce Allah'a yakanş ve
yalvanş haline yakışır. Ellerin içi yere dönük olup tersinin havaya doğru
çevirilmesi de yasaklanıyor. Çünkü bu durum, önemsizljğin ve isteksizliğin
belirtisi sayılır.
El-Menhe!
yazarı bu hadlsin şerhinde özetle şöyle der: Bu hadisin zahirine göre kişi
ister bir hayırlı şeyi isterken, ister bir şerrin def'ini taleb ederken ellerin
iç kısmını semaya doğru açacaktır. Tıybi de hadisi böyle yorumlamıştır. Fakat
el-Hafız, bu hadisi hayırlı bir iş için dua etme haline yorumlamış ve bir
şerrin def'i için dua edilirken elin ters yüzünün havaya kaldırılacağını ve
böyle yapmanın sünnet cılduğunu, çünkü Resul-i Ekrem (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in böyle yaptığını söylemiştir. Bu hadiste dua bitince ellerin yüze
sürülmesi emredilmiştir. Çünkü dua. ediliirken rahmet, Allah'a açılan ellerin
üzerine iner. Bu itibarla eller yüze sürülünce rahmet yüze de ulaşır.
HADİSLERDEN
ÇIKAN HÜKÜMLER:
1- Dua
edilirken eller havaya kaldırılmalıdır.
2- Duada
ellerinJçinin havaya ve ters yüzünün yere doğru gelecek şekilde açılması
sünnettir.
3- İkinci
maddede yazılanın tersini yapmak yasaktır.
4- Dua
bittikten sonra ellerin iç kısmını yüze sürmek sünnettir.