22- ADAMIN BAŞINA BELA.
GELENLERi GÖRÜNCE EDECEĞİ DuA BABI
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
مُحَمَّدٍ.
حدّثنا وَكِيعٌ
عَنْ
خَارِجَةَ
بْنِ
مُصْعَبٍ،
عَنْ أَبِي
يَحْيَى
عَمْرِو
ابْنِ
دِينَارٍ
((وَلَيْسَ
بَصَاحِبِ
ابْنِ
عُيَيْنَةَ))،
مَوْلَى آلِ
الزُّبَيْرِ،
عَنْ
سَالِمٍ،
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ؛ قَالَ:
قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم ((مَنْ
فَجِئَةُ
صَاحِبُ
بَلاَءٍ. فَقَالَ:
الْحَمْدُ
للهِ الَّذِي
عَافَانِي مِمَّا
ابْتَلاَكَ
بِهِ،
وُفَضَّلَنِي
عَلَى
كَثَيرٍ ممَّنْ
خَلَقَ
تَفْضِيلاً،
عُوفِي مِنْ
ذلِكَ
الْبَلاَءِ،
كَائِناً
مَاكَانَ)).
İbn-i Ömer
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: « Kim, başına bir bela gelen bir kimseye aniden
rastlar da:
الْحَمْدُ
للهِ الَّذِي
عَافَانِي
مِمَّا ابْتَلاَكَ
بِهِ،
وُفَضَّلَنِي
عَلَى
كَثَيرٍ ممَّنْ
خَلَقَ
تَفْضِيلاً "El-hamdu
lillahi'l-lezi afani mimmebtelake bihi ve faddalani ala kesirin mimmen halaka
tefdiylen = Senin başına getirdiği beladan beni selamette kılan ve beni
yaratıklarının bir çoğundan gerçekten üstün tutan Allah'a hamd olsun"
derse o bela ne olursa olsun o kimse ondan (ömür boyu) selamette
kılınır,,."
AÇIKLAMA: Bu hadisi Tirmizi de rivayet etmiştir, Fakat onun rivayetinde İbn-i Ömer
(r.a.) bu hadisi babası Ömer (r.a.) vasıtasıyla Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'den rivayet etmiştir. Tirmizi bunu rivayet ettikten sonra: Ebu Ca'fer
Muhammed bin Ali'den rivayet edildiğine göre kendisi, başına bela gelen bir
adamı gördüğü zaman o beladan Allah'a sığınır ve bu duayı, belaya yakalanan
kişinin duymayacağı şekilde gizli okurdu, demiştir.
Tuhfe yazarı bu
hadisin şerhinde özetle şu bilgiyi verir: Bela, bir vücut sakatlığı, ruhi ve
akli dengesiziik olabildiği gibi; küfür, fasıklık, günahkarlık, zulüm, bid'atçılık,
fikri sapıklık gibi dini yönden de olabilir, Başka yaratıklardan üstünlük de,
vücut ve be-
den sağlığı,
kalb, düşünce fikir, inanç, ibadet ve ahlaki yönden olan meziyetler ve nimetler
gibi şeyler bakımındandır. Tirmizi'nin rivayetinde; ilavesi bulunduğu için
parantez içi ifade ile buna işaret ettim. Karşılaştığı adamın mübtela olduğu
bela; fasıklık, günahkarlık olursa anılan dua açıktan yapılır. Şayet bela
hastalık veya beden sakatlığı gibi bir şey ise anılan dua gizli yapılır.
El-Kari demiştir ki günahlara dalan ve benzeri bir kimseye karşı açıktan
Qkumakta bir sakınca varsa gizli okunmalıdır. Aksi takdirde adamı uyarmak için
açıktan okumak daha iyi ve hadisin gereğidir, demiştir.
BU KONUDAKİ TİRMİZİ RİVAYETLER: