DEVAM: 5- ŞEYTAN BİR
KİMSE iLE UYKUSUNDA OYNARSA (YANİ HOŞLANMADIĞI BİR RÜ'YA GÖRÜRSE) O KİMSE
RÜ'YASINI İNSANLARA ANLATMASIN, BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ رُمْحٍ.
أَنْبَأَنَا
اللَّيْثُ
بْنُ سَعْدٍ،
عَنْ أَبِي
الزُّبَيْرِ،
عَنْ
جَابِرٍ،
عَنْ رَسُولِ
اللهِ صلى الله
عليه وسلم
قَالَ ((((إِذَا
حَلَمَ
أَحَدُكُمْ،
فَلاَ
يُخْبِرِ
النَّاسَ
بَتَلعُّبِ
الشَّيْطَانِ
بِهِ فِي
الْمَنَامِ)).
Cabir (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: «Biriniz hoşlanmadığı bir rü'ya gördüğü zaman rü'yasında şeytan'ın
onunla oynamasını (yâni bu tür rü'yayı) insanlara haber vermesin.»
Diğer tahric:
Müslim
AÇIKLAMA: Bu hadisler hoşlanılmayan rü'yaların şeytanın bir
oyunu olup müslümanı üzmek ve korkutmak amacıyla uyku halinde kalbine
sokulduğuna ve böyle bir rü'yayı kimseye anlatmamanın gerektiğine delalet eder.
Böyle bir rü'ya gören kimsenin bunu zararsız hale getirmesi için yapacağı
şeylerle ilgili bilgi bundan önceki hadislerin izah bölümünde verilmiştir.
Hoşlanılmayan,
karışık ve korkulu rü'yayı başkasına yorumlatmak doğru değildir. Çünkü yorumcu
yapacağı yorumla rü'ya sahibini daha da üzüntüye sokabilir. Ayrıca fena yorum
fena sonuçlar.doğurabilir. Bu husus da bundan sonra gelen hadisin izah
bölümünde belirtilecektir.
Nevevi, Cabir
(r.a.)'ın ilk hadisinin izah bölümünde el-Maziri'den naklen şu bilgiyi verir:
Bu hadiste sözü
edilen rü'yanın şeytan tarafından gelme rü'ya çeşitlerinden olduğu vahiy
yoluyla veya başka bir belirtiyle Nebi (s.a.v.)'in malumu olduğu muhtemeldir.
Rü'ya yorumcularına göre ise, rü'ya halinde başın kesildiğini görmek çeşitli
şekillerde yorumlanır. Yorumcular bu hususta şöyle derler:
Bu rü'yayı
gören kimse, elindeki nimetlerden veya nüfuz ve kuvvetinden olur. Makam ve
mevki sahibi ise bunu yitirir ve işleri bozulur. Fakat rü'ya sahibi hasta ise
bu rü'ya hastalıktan kurtulmasına, borçlu ise borçtan kurtulmasına, hacca
gitmemiş ise hacca gideceğine, kederli ise üzüntüsünün gideceğine, bir korku ve
endişesi varsa, bu halden kurtulacağına ve köle ise hürriyetine kavuşacağına
alamettir.