DEVAM: 12- FİTNE
(DÖNEMİN) DE DİLİ TUTMAK BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
بَشَّارٍ.
حدّثنا مُحَمَّدُ
بْنُ
الْحَرِثِ.حدّثنا
مُحَمَّدُ بْنُ
عَبْدِ
الرَّحْمنِ
بْنِ
الْبَيْلَمَانِيِّ،
عَنْ أَبِيهِ،
عَنِ ابْنُ
عُمَرَ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم: ((إِيَّكُمْ
وَالْفِتَنَ.
فَإِنَّ اللَّسَانَ
فِيهَا
مِثْلُ
وَقْعِ
السَّيْفِ.))
في الزوائد:
في إسناده
محمد بن عبد
الرحمن، وهو
ضعيف. وأبوه
لم يسمع من
ابن عمر.
İbn-i Ömer
(r.a.)'dzn rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: «Fitnelerden uzak durun. Çünkü şüphesiz, fitnelerde
dil (tesir bakımından) kılıç darbesi mislidir.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Muhammed bin Abdirrahman bulunur. Bu ravi
zayıftır. Babası da İbni Ömer (r.a.)'den hadis işitmemiştir.
AÇIKLAMA: Birinci hadisi Ebu Davud da rivayet etmiştir.
İkinci hadis ise Zevaid türündendir.
İstinzaf:
İstiab ve kaplamak demektir. Birinci hadiste vuku bulacak fitnede
öldürülenlerin cehennemlik olduğu bildiriliyor. Cehennemlik olmalarının sebebi;
çarpışmalarının idareyi, yönetimi ele geçirmek, mal kazanmak ve nefsi arzuları
yerine getirmek gibi dünyalık için olmasıdır. Oysa savaşmak ancak İslamiyet'in
yücelmesi, zulüm ve haksızlığın defedilmesi ve hakkın gerçekleşmesi gibi kutsal
amaçla yapılır
Fitnede dilin
etkisinin kılıç darbesinin etkisi gibi olması ile ilgili olarak şöyle yorum
yapılmıştır: Yani çarpışan taraflardan birisini yermek, diğerini övmek gibi
konuşmalar fitneyi alevlendirir. Bu nedenle susmak gerekir. Kurtubi de: Yani
fitne döneminde zalim yöneticiler yanında yalan konuşmak, dedikodu E!tmek, olup
biten şeyler hakkında onlara haberler ulaştırmak kılıç darbesi gibi zararlıdır,
fitneyi alevlendirir. Çünkü bu gibi davranışlar; kin, husumet, öfke ve
tahrikleri kamçılar, birçok tehlikeli sakıncalar doğurur ve böylece mevcut
fitneden daha büyük felaketlere yol açabilir, demiştir.