DEVAM: 13- UZLET
(TOPLUMDAN UZAK DURMAK, lNZlVAYA ÇEKİLMEK) BABI
حدّثنا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. قَالَ:حدّثنا
أَبُو
أَحْمَدَ
الزُّبَيْرِيُّ.
حدّثنا
زَمْعَةُ
بْنُ صَالِحٍ
عَنِ الزُّهْرِيِّ،
عَنْ سَالِمٍ.
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ؛ قَالَ:
قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم ((لاَيُلْدَغُ
الْمُؤْمِنُ
مِنْ حُجْرٍ
مَرَّتَيْنِ)).
İbn-i Ömer
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: «Mu'min bir yilan deliğinden iki defa sokulmaz.»
AÇIKLAMA (3980, 3981, 3982 ve 3983): 3981. nolu hadis mana bakımından 3979. hadis
gibidir. Her iki hadis fitneler döneminde halktan uzak durmanın faziletini
beyan eder. Ancak bu babın baş kısmında geçen hadislerin izah bölümünde de
belirttiğim gibi halkın eziyet ve sıluntılarına sabredEbuen müslümanın halkın
arasına girmesi fitneler dönemi dışındaki zamanlarda daha iyidir. Fitneler
döneminde ise inzivaya çekilmek ve fitne guruplarından uzak durmak en uygun
oianıdır.
Bu hadislerde
geçen Ledğ: yılanın sokması manasını ifade eder. Cuhr de deliktir.
Hattabi'nin
beyanına göre bu iki hadisten kasdedilen mana. şöyle olabilir: Övgüye layık
mu'min, akıllı ve zeki olup gafil avlanmayan ve ikide bir aldatılmayan
mu'mindir. Bir kavle göre bundan maksad mu'minin ahiret işlerinde aldatılma
oyununa gelmemesidir. Dünya işlerinde ise bazen temiz duygusu ve saflığı
nedeniyle aldatılabilir.
Nevevi ve
Avnü'l-Mabud yazarının beyanlarına göre bu hadisin buyurulması şu olay
dolayısıyladır: Bedir savaşında Nebi (s.a.v.) şair Ebu Gurre'yi esir almıştı.
Sonra Resul-i Ekrem (s.a.v.) aleyhinde şiir söylememek ve hicivde bulunmamak
kaydı ile Ebu Gurre salıverilmişti. Fakat şair kendi kavmine iltihak ettikten
sonra sözünde durmayarak hicivlerine devam etmişti. Uhud savaşında bu şair tekrar
esir alındı. Bu kere de serbest bırakılmasını istedi ise de Resul-i Ekrem
(s.a.v.) bu isteği reddetti ve bu meyanda anılan hadisi buyurdu.