DEVAM: 4- (TOPLUM
TARAFINDAN) HİÇ KIYMET VERİLMEYEN. İLTİFAT EDİLMEYEN (MÜBAREK MÜ'MİN) LER BABI
حدّثنا
سُوَيدُ بْنُ
سَعِيدٍ.
حدّثنا يَحْيَى
بْنُ
سُبَيْمٍ
عَنِ ابْنِ
خَثَيْمٍ،
عَنْ شَهْرِ
بْنِ
حَوْشَبٍ،
عَنْ
أَسْمَاءَ بِنْتَ
يَزِيدَ؛
أَنَّهَا
سَمِعَتْ
رَسُولَ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم يَقُولُ: ((أُنَبِّئُكُمْ
بِخِيَاركُمْ؟))
قَالُوا:
بَلَى. يَا
رَسُولَ
اللهِ! قَالَ
((خِيَارُكُمُ
الَّذِينَ
إِذَا رُؤُا،
ذُكِر اللهُ
عَزَّ
وَجَلَّ)).
في الزوائد:
هذا إسناده
حسن. وشهر بن
حوشب وسويد بن
سعيد مختلف
فيهما. وباقي
رجال الإسناد
ثقات.
Esma bint-i Yezîd
(r.anha)'dan rivayet edildiğine göre; Kendisi Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in (sahabîlerine): «Dikkat ediniz! Ben size en hayırlı olanlarınızı
bildirmlyeyim mi?» buyurduğuna, sahabîlerin: Bela (evet tabi) Ya Resulallah, diye
karşılık verdiklerine ve Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in (bunun
üzerine): Siz'in en hayırlılarınız o (mu'min) kimselerdir ki görüldükleri zaman
Allah (Azze ve Celle) hatırlanır», buyurduğuna şahid olmuştur."
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedi hasendir. Ravilerden Şehr bin Havşeb ile Süveyd
bin Sa'd hakkında ihtilaf vardır. Senedin kalan ravileri güvenilir zatlardır.
Diğer tahric:
Ahmed
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisi Ahmed de rivayet
etmiştir.
Bu hadis, bazı
mu'minlerin görülmesinin Allah'ın hatırlanmasına vesile olduğunu bildirir.
Allah'ı hatırlamaya vesile olmalarının sebebine gelince o mu'minler, ya Allah'ı
çok andıkları veya O'ndan çok korktukları, üstün takva sahibi oldukları için
görüldükleri, yanlarına varıldığı zaman Allah hatırlanır. Bunun tipik misali,
daima müslümanlara vaaz ve nasihat ederek doğru yolu gösteren, bol bol Allah'ı
zikir ve tesbih eden, bulundukları meclislerde dünya ile ilgili konuşmalar
değil, daima dini sohbetler yapılan ve gerçek mürşidde aranan şartları taşıyan
Allah'ın has kullarıdır. Böyle mübarek zatlal'la oturup kalkan, onların
sohbetlerinden istifade eden ve tavsiyeleri doğrultusunda Allah'a karşı kulluk
görevlerini ifa etmeye çalışan müslümanlar bu hadisin sırrını o mübarek
zatlarda rahatça görürler. Yani onları gördükleri zaman, mümtaz meziyetleri
dolayısiyle Allah'ı anarlar.
Hadis,
görülmeleri Allah'ı anmaya vesile olan mu'minlerin Allah katında en değerli
mu'minlerden olduğuna delalet eder.