DEVAM: 8- MALI ÇOK OLAN
ZENGİNLER HAKKINDA BİR BAB
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
عَفَّانِ.حدّثنا
غَسَّانُ
بْنُ بُرْزِينَ.
ح
وَحَدَّثَنَا
عَبْدُ اللهِ
بْنُ مُعَاوِيَةَ
الْجُمَحِيُّ.
حدّثنا
غَسَّانُ
بْنُ
بُرْزِينَ.
حدّثنا
سَيَّارُ
بْنُ
سَلاَمَةَ
بْنُ
سَلاَمَةَ عَنْ
الْبَرَاءِ
السَّليِطِيِّ،
عَنْ نُقَادَةَ
الأَسَدِيِّ؛
قَالَ:
بَعَثَنِي
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم إِلَى
رَجُلٍ يَسْتَمْنَحُهُ
نَاقَةً.
فَرَدَّهُ.
ثَمَّ بَعَثَنِي
إِلَى رَجُلٍ
آَخَرَ.
فَأرْسَلَ
إِلَيْهِ بِنَاقَةٍ.
فَلَمَّا
أَبْصَرَهَا
رَسُولُ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ: ((اللّهُمَّ!
بَارِكْ
فِيهَا
وَفِيمَنْ
بَعَثَ
بِهَا)).
قَالَ
نُقَادَةُ:
فَقُلْتُ
لِرَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم:
وَفِيمَنْ
جَاءَ بِهَا.
قَالَ
((وَفِيَمنْ
جَاءَ بِهَا))
ثُمَّ أَمَرَ
بِهَا
فَحُلِبَتْ
فَدَرَّتْ.
فَقَالَ
رَسُولُ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم
((اللّهُمَّ
أَكَثِرْ
مَالَ
فُلاَنٍ))
لِلْمَانِعِ
الأَوَّلِ ((وَاجْعَلْ
رِزْقَ
فُلاَنٍ
يَوْماً
بِيَوْكٍ))
لِلَّذِي
بَعَثَ
بِالنَّاقَةِ.
في الزوائد:
في إسناده
البراء، قد
ذكره ابن حبان
ف يالثقات.
وقال الذهبيّ:
مجهول. وباقي
رجالالإسناد
ثقات. وقال:
ليس لنقاده
شيء في بقية
الكتب التسة
سوى هذا
الحديث الذسي
انفرد به ابن
ماجة.
Nukade el-Esedî
(r.a.)'den; Şöyle demiştir; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) beni bir
adam'a göndererek ondan meniha (yâni geçici bir süre için karşılıksız sütünden
yararlanılacak) bir dişi deve istedi. Adam bu isteği yerine getirmedi. Sonra
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) beni başka bir adama gönderdi. Bu adam
O'na (sağmal) bir deve gönderdi. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
deveyi görünce : Allahım! Bu deveyi ve onu göndereni bereketlendir, diye duâ
buyurdu.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde el-Beni bulunur. İbn-i Hibban onu güvenilir
raviler arasında anmıştır. Zehebi de onun mechul olduğunu söylemiştir. Senedin
kalan ravileri güvenilir zatlardır. Zevaid yazarı: Yalnız İbni Mace'nin rivayet
ettiği bu hadisten başka Nukade (r.a.)'in hiç bir hadisi Kütüb-i Sitte'de
yoktur, demiştir.
AÇIKLAMA: Sindi bu hadisin açıklama bölümünde şöyle der:
Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in, geçici bir süre için karşılıksız olarak sütünden
yararlanılmak üzere deve istemesi ihtiyacı olan bazı kimseler için olabilir.
Sağmal deve vermekten imtina edene malının çoğalması için dua edilmesinin
sebebi şu olabilir: O adam malının azlığından dolayı verememiş olabilir. Bu
sebeple sadaka verebilir ve sadaka vermenin faziletine kavuşabilir hale gelmesi
için malının çoğalması doğrultusunda dua buyurulmuştur. Şöyle bir ihtimal da
var: Adam deve vermekten imtina ettiğinden dolayı Resul-i Ekrem (s.a.v.), ona
kızmış ve ahirette payı az olsun diye dünyada malının çoğalması için dua etmiştir.
Bu ihtimal kuvvetli görülür. Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in deveyi verenin rızkının
günlük rızık haline gelmesi için dua etmesi sebebi de şu olabilir: O, adamın
malının çok olduğunu görmüş ve malının çokluğu yüzünden bir fitneye düşmesinden
endişelendiği için malının azalmasını dilemiştir. Allah gerçeği en iyi
bilendir.