DEVAM: 9- (VERİLEN
RIZKA) KANAAT ETMEK BABI
أَحْمَدُ
بْنُ سِنَانٍ.
حدّثنا
كَثِيرُ بْنُ
هِشَامٍ.
حَدَّثَنَا
جَعْفَرُ
بْنُ بُرْقَانَ.حدّثنا
يَزِيدُ
ابْنُ
الأَصَمِّ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ؛
رَفَعَهُ إِلَى
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ:
((إِنَّ
اللهَ لاَ
يَنْظُرُ
إِلَى صُوَرِكُمْ
وَأَمْوَالِكُمْ.
وَلكِنْ
إِنَّمَا
يَنْظُرُ
إِلَى
أَعْمَالِكُمْ
وَقَلُوبَكُمْ)).
Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: Allah şüphesiz (mükâfatlandırma veya cezalandırma
bakımından) sizin suretlerinize ve mallarınıza bakmaz ve lâkin ancak
amellerinize ve kalblerinize bakar.
Diğer tahric:
Tirmizi ve Müslim
AÇIKLAMA: Bilindiği gibi Allah her şeyi görür ve O'ndan
gizli hiçbir şey yoktur. Bu itibarla hadisten maksad mükafatlandırma veya
cezalandırma bakımından olan bakıştır. Yani mükafatIandırması veya
cezalandırması kalblerdeki niyetlere ve ameIlere göredir. Kişilerin
suretlerinin güzelliğine veya çirkinliğine, keza malının çokluğuna veya
azlığına göre değildir.
Sindi: Yani
amellerinizi ve kalbIerinizi ıslah ediniz, düzeltiniz. Gayret ve
çalışmalarınızı bedenlerinizin güzelliğine ve maIlarınızı çoğaltmaya teksif
etmeyiniz. Allah'ın bakıp bakmamasından maksad kanımca şudur: Allah kulunu,
suretinin güzelliğiyle veya malının çokluğuyla kabul buyurmaz, onu katında
yüceltmez. Keza bunun aksine kulunu suretinin çirkinliğiyle veya malının
azhğıyla da kabul buyurmaz, yüceltmez. 0, kulunu amelinin güzelliğiyle ve
kalbinin ihlaslı olması, yani niyetinin sırf Allah rızası olmasıyla kabul
buyurur, katında yüceltir. Keza 0, kulunu amelinin çirkinliğiyle ve niyetinin
bozukluğuyla reddeder, demiştir.