DEVAM: 10- MUHAMMED
(S.A.V.)'İN EV HALKlNIN MAİŞETİ (YANİ GEÇİM TARZI) BABI
حدّثنا
نَصْرُ بْنُ
عَلِيٍّ.
حدّثنا
بِشْرُ بْنُ
عُمَرَ.
حدّثنا
شُعْبَةَ
عَنْ سِمَاكٍ،
عَنِ
النُّعْمَانِ
بْنِ
بِشَيرٍ؛ قَالَ:سَمِعْتُ
عُمَرَ بْنَ
الْخَطَّابِ
يَقُولُ:
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم
يَلْتَوِي،
فِي
الْيَوْمِ،
مِنَ الْجُوعِ.
مَا يَجِدُ
مِنَ
الدَّقَلِ
مَا يْمْلأُ
بِهِ
بَطْنَهُ.
Ömer bin
el-Hattâb (r.a.)'den; Şöyle demiştir: Ben, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'i açlıktan bütün gün kıvranıp karnını doyuracak kötü hurma (bile)
bulamıyorken gördüm.
AÇIKLAMA: Bu babın ilk hadtsini Buhari, Müslim ve Tirmizi de
rivayet etmişlerdir. Müellifimizin şeyhi Ebu Bekir bin Ebi Şeybe'ye Abdullah
bin Numeyr ve Ebu Usame rivayet etmişlerdir. İbni Numeyr, hadisteki
"Nemküsü" fiili yerine "Neibesu" fiilini rivayet etmiştir.
Bu iki fiilin ifade ettiği mana hemen hemen aynıdır. Hadisin sonunda bu
değişiklik belirtilmiştir.
Aişe
(r.anha)'nın ikinci hadisi notta belirtildiği gibi Zevaid türündendir. Müslim
de Zühd kitabında bunun bir benzerini rivayet etmiştir. Buhari'nin Hibenin
Fazileti bölümünde rivayet ettiği Aişe (r.anha)'nın hadisi de buna benzer. Bu
hadiste geçen Rebuib: Rebibe'nin çoğuludur. Rebibe, evde beslenen davar
demektir.
Aişe (r.anha),
kuru hurma ve suya "Esvedan (İki siyah)" demiştir. Medine
hurmalarının çoğu siyahtır. Fakat bilindiği gibi suyun rengi yoktur. kaba göre
renk alır. Ona siyah denmesi sebebi ya onların su kablarının ekserisinin siyah
olması veya tağlibtir. Yani kuru hurmanın siyahlık sıfatının suya da verilmesi
ve böylece hurmanın suya galip kılınmasıdır.
Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'e süt hediye eden Ensar komşulanmn Sa'd bin Ubade, Abdullah bin Amr.
Ebu Eyyub Halid bin Zeyd ve Es'ad bin Zürare gibi zatlar olduğu. Kastalani
tarafından belirtilmektedir.
Ravi
Muhammed'in "ve onlar dokuz ev idi" sözü, Ehl-i Beyt'in dokuz ev
olduğu biçiminde terceme edildi. Çünkü 4147. hadiste de belirtildiği gibi
Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in dokuz zevcesi bulunurdu. Her zevceriin odası ayrı
olduğu için Ehl-i Beyt'in dokuz hanesi bulunurdu.
Ravinin
sözündeki zamirin süt hediye eden komşulara ait olması uzak bir ihtimaldir. Bu
takdirde cümlenin manası şöyle olur: Süt hediye edenler dokuz evdi.
Ömer (r.a.)'ın
hadisini Müslim de rivayet etmiştir. Bu hadiste geçen Dekal: Adi ve kötü cins
hurma demektir.
İltiva: One.
sağa ve sola eğilmektir. Fakat Tıybi: İltiva ve Televvi: Açlıktan dolayı
kıvranmak veya dövülürken acıdan dolayı tavranmaktır, demiştir.