DEVAM: 17- HAYA
(UTANMA) BABI
حدّثنا
الْحَسَُ
بْنُ عَلِيٍّ
الْخَّلالُ. حدّثنا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ.
أَنْبَأَنَا
مَعْمَرٌ
عَنْ
ثَابِتً،
عَنْ أَنَسٍ؛
أَنَّ رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم قَالَ:
(( مَاكَانَ
الْفَحَشُ
فِي شَيْءٍ
قَطُّ، إِلاَّ
شَانَهُ،
وَلاَ كَانَ
الْحَيَاءُ
فِي شَيْءٍ
قَطُّ،
إِلاَّ
زَانَهُ)).
Enes (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: Çok çirkin lâf hangi şey (yâni kişi) de olduysa mutlaka onu
lekeleyip çirkinleştirdi. Haya da hangi şey (kişi) de olduysa mutlaka onu
süsledi.
Diğer tahric:
Bu hadisi Tirmizi ve Ahmed de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadiste geçen "Fuhş" kelimesi çok çirkin laf diye tarif
edildiği gibi din ile ilgili olup da işitilmesinden hoşlanılmayan laf, diye de
tarif edilmiştir.
En-Nihaye'de bu
kelimenin değişik manalara geldiği belirtilerek: Fuhş; Çirkin günahlar anlamına
geldiği gibi zina ve çirkin olan her türlü fiil ve sözler manalarına da gelir,
denilmiştir.
Hadis, çirkin
lafların sahibini lekelediğini, çirkinleştirdiğini ve değerini düşürdüğünü,
haya'nın da sahibini süslediğini, güzelleştirdiğini bildirir.