DEVAM: 34- HZ. MUHAMMED
(SALLALLAHU ALEYHİ VE SELLEM)'İN ÜMMETİNİN (KIYAMETTEKİ) SIFATI BABI
حدّثنا
جُبَارَةث
بْنُ
الْمُغَلِّسِ.
ثنا كَثِيرُ
بْنُ
سُلَيْمٍ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ؛
قا : قَالَ رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم:
((إِنَّ
هذِهِ
الأُمَّةَ
مَرْحُومَةٌ.
عَذَابُهَا
بِأَيْدِيهَا.
فَإِذَا
كَانَ يَوْمُ
الْقِيَامَةِ،
دُفِعَ إِلَى
كُلِّ رَجُلٍ
مِنَ
الْمُسْلِمِينَ
رَجُلٌ مِنَ
الْمُشرِكِينَ.
فَيُقَالُ:
هذَا
فِدَاؤُكَ مِنَ
النَّارِ)).
في الزوائد:
له شاهد في
صحيح مسلم من
حديث أَبِي
بردة بْنُ أبي
موسى عَنْ
أبيه. وقد
أعله
البخاريّ كما
تقدم.
Enes bin Malik
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: Şüphesiz, bu ümmet (Allah tarafından) rahmet'e mazhar
olmuştur. Azabı da kendi elleriyledir. Sonra kıyamet günü olunca müslümanlardan
her kişiye, müşriklerden bir kişi verilecek ve: Bu senin ateşten (kurtuluş)
fidyendir, denilecektir.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Sahih-i Müslim'de Ebu Bürde bin Ebi Musa (el-Eş'ari)'nin
babasından rivayet ettiği bir ,hadis, bu hadis için şahid, yani te'yid edici
durumdadır. Ancak bundan önceki hadisin notunda belirtildiği gibi Buhari bunu
malul saymıştır.
AÇIKLAMA: Bu üç hadis de Zevaid türündendir. Ancak Ebu Bürde'nin hadisinin
benzerini Müslim de Ebu Bürde'den rivayet etmiştir. Ebu Bürde'nin buradaki iki
hadisinden anlaşılan hüküm şudur ki: Ahiret günü Allah Teala Hz. Muhammed
(s.a.v.)'in ümmetini bağışlayacak ve her müslüman yerine bir kafiri cehenneme atacaktır.
Müslim. Ebu
Bürde'nin hadisini Tevbe kitabının 8. babında müteaddid senedlerle ve mana
bakımından birbirine benzeyen metinlerle rivayet etmiştir. Oradaki metinlerden
biri mealen şöyledir: Ebu Bürde'nin Ebu Musa (el-Eş'ari) (r.a.)'den rivayet ettiğine
göre Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Kıyamet günü olunca Allah
(Azze ve Celle) her müslümana bir yahudi veya bir hıristiyan verecek ve: İşte
bu, senin ateşten (kurtuluş) fidyendir. buyuracaktır."
Ömer bin
Abdilaziz ile Şafii: Bu hadis. müslümanlara en çok ümit veren hadistir,
demişlerdir. Nevevi de aynı görüşü benimseyerek: Çünkü hadiste her müslüman
için bir kurtuluş fidyesi olacağı belirtilmiştir, der.
Sindi de; Bu
hadisten maksad, kafirlerin sırf müslümanlara fidye olarak cehenneme atılması
değildir. Maksad şudur; Kafirler işlemiş oldukları küfür ve diğer günahlar
yüzünden cehennem azabmı hak etmiş durumdadır. Bunların cehenneme atılmasıyla
yetinilecek, yani cehennem bunlarla dolacak ve müslümanların cehenneme atılması
yoluna gidilmiyecektir. Bu bakımdan kafirler sanki müslümanlara fidye olmuş
olacaktır. Her insan için biri cennette, diğeri cehennemde olmak üzere iki
yerin hazırlandiğına dair hadis varid olmuştur. Hadisten maksad şu olabilir.
Kafir olan kişi cehennemlik olunca cennetteki yeri müslümana verilecek ve bunun
aksine müslümanın cehennemdeki yeride kafire verilecelilir, diye bilgi
vermiştir ..