DEVAM: 38- CENNET'İN
SIFATI BABI
حدّثنا
هِشَامُ بْنُ
عَمَّارٍ. ثنا
زَكَرِيَّا
بْنُ
مَنْظورٍ. ثنا
أَبُو
حَازِمٍ عَنْ
سَهْلِ بْنِ
سَعْدٍ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم:
((مَوْضِعُ
سَوْطٍ فِي
الْجَنَّةِ،
خَيْرٌ مِنَ
الدُّنْيَا
وَمَا
فِيهَا)).
في الزوائد:
في إسناده
زكريا وهو
ضعيف.
Sehl bin Sa'd
(es-Saidî) (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir: Cennet'te bir kamçının (azıcık) yeri (bile)
dünyadan ve dünyada bulunan her şey'den hayırlıdır.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde bulunan Zekeriyya zayıftır.
AÇIKLAMA: Sehl bin Sa'd (r.a.)'ın hadisini Buhari
"Bedü'I-Halk" kitabının 7. ve "Rıkak" kitabının 1. bablarında
rivayet etmiştir. Camiü's-Sağir'de beyan edildiğine gCıre Tirmizi de bunu
rivayet etmiştir. Bu itibarIa bu hadis Zevaid türünden değildir. Zevaid
yazarının bunu ne sebebIe Zevaid nevinden saydığını anlamakta güçlük çekilir.
Bu iki hadis,
cennetteki bir kanşlık veya bir kamçılık yer gibi en az bir sahanın bile bütün
dünya ve üstündeki şeylerden hayırlı olduğuna delalet eder.
Cennette bir
kanş gibi az bir yerin dünyadan ve dünyadaki şeylerden hayırlı ve üstün
olduğunu ifade eden bu ve benzeri hadisler iki şekilde yorumlanabilir. İbni
Hacer, Buhari'nin şerhinde Cihad kitabı 5. babında rivayet olunan Enes bin
Malik (r.a.)'ın benzer hadisini izah ederken İbni Dakiki'l-iyd'in şöyle
dediğini nakleder: Dünya ve ondaki nimetler bilinip görülen nimetlerdir. İnsanların
gözünde çok değerli şeylerdir. Cennet ve ondaki nimetler ise görülmeyen ve duyu
organlan ile hissedilmeyen nimetlerdir. Cennet ve nimetlerinin değerinin
insanlarca gereği gibi takdir edilebilmesi için cennetin bir karışlık veya bir
kamçının işgal ettiği azıcık yeri dünya ve ondaki nimetlerle mukayese edilmiş
ve daha üstün olduğu belirtilmiştir. Eğer bu maksad güdülmemiş olsaydı, bunu
belirtiye gerek yoktu. Çünkü dünyada bulunan bütün nimetlerin cennetin bir
zerresine bile denk olmadığı malumdur ..
İkinci yorum:'
Yarım gün Allah yolunda cihad etmenin sevabı, bütün dünya varlığını elde edip
hepsini Allah yolunda harcama sevabından üstündür.
Tabii bu ikinci
yorum bizim buradaki hadislerin izahına ve yorumuna uygun değildir. Bu yorum
Enes (r.a.)'ın cihadın faziletine dair hadisle ilgili bir yorum şeklidir.
Hulasa:
Cennetteki en az bir yerin bile bütün dünyadan ve dünyadaki bütün nimetlerden
daha üstün olması sebebi açıktır. Çünkü cennet ebedidir. Dünya ise fanidir.