SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 129 >>

DEVAM: 51. Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem)’in Abdest Alış Şekli

 

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا بَكْرٌ يَعْنِي ابْنَ مُضَرَ عَنْ ابْنِ عَجْلَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَقِيلٍ أَنَّ رُبَيِّعَ بِنْتَ مُعَوِّذٍ ابْنِ عَفْرَاءَ أَخْبَرَتْهُ قَالَتْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَوَضَّأُ قَالَتْ فَمَسَحَ رَأْسَهُ وَمَسَحَ مَا أَقْبَلَ مِنْهُ وَمَا أَدْبَرَ وَصُدْغَيْهِ وَأُذُنَيْهِ مَرَّةً وَاحِدَةً

 

Abdullah b. Muhammed b. Akil, er-Rubeyyi' bint-i Muavviz b. Afra'nın şöyle dediğini rivayet etmiştir: "Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'i abdest alırken gördüm. Başını ön ve arka tarafını, gözle kulak arasında kalan kısmını ve kulaklarını birer kere mesnetti.

 

 

Diğer tahric: Tirmizî. tahare; ibn Mace tahare; Ahmcd b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Bu Hadiste Resulullah'ın başını meshedişinin keyfiyyeti "başın ön ve arka tarafını meshetti" şeklinde izah edilmiştir. el-Azimabadi, Avnu'l-Ma'bud isimli şerhinde bu kelimeleri açıklarken ''Başının önünü ve arkasını kulakları ile beraber bir defa meıhetti" demektedir.

 

Önceki hadisin izahında belirtildiği gibi başın önce ön tarafını sonra da arka tarafını veya önce ön tarafından arkaya, sonra da arka taraftan öne doğru meshetmek bir kere mesh sayılır. Bu nedenle "başın önünü ve arkasını meshetti" tabiri Hadisteki "bir kerte" ifadesine aykırı değildir.

 

İmam Şa'rani'nin bazı seleften naklettiğine göre, "Rasulullah (s.a.v.) elini önce tepesinin üzerine koyar ensesine kadar çekerek mesheder, sonra tekrar gerisin geriye ilk başladığı yere kadar elini çekerek meshini tamamlardı. Bütün bunları elini başından hiç kaldırmadan ve suyu yenilemeden yapardı. Bu nedenle, "üç kere meshetti" tabiriyle "bir kere meshetti" tabiri arasında hüküm bakımından bir fark yoktur."

 

Tafsilat için 106 ve 118 numarah Hadislere de bakılabilir.