SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 177 >>

DEVAM: 67. Abdestin Bozulduğundan Şüphe Etmek

 

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَعِيلَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ أَخْبَرَنَا سُهَيْلُ بْنُ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا كَانَ أَحَدُكُمْ فِي الصَّلَاةِ فَوَجَدَ حَرَكَةً فِي دُبُرِهِ أَحْدَثَ أَوْ لَمْ يُحْدِثْ فَأَشْكَلَ عَلَيْهِ فَلَا يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا أَوْ يَجِدَ رِيحًا

 

Ebu Hureyre (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurmuştur: "Sizden biriniz oturağında bir hareket sezer de abdestinin bozulup bozulmadığına karar vermekte kararsız kalırsa, (yellenme sebepli) bir ses işitmedikçe veya koku duymadıkça (namazdan) çıkmasın."

 

 

Diğer tahric: Müslim, bayz; Tirmizî, tahare; İbn Mace, tahare

 

AÇIKLAMA:     Bu hadisi şerifi takviye eden daha başka hadis de vardır. İbn-i Huzeyme, Hakim ve Ibn Hibban'ın tahric ettikleri şu hadis bunlardan biridir: "Birinize şeytan gelir de abdestin bozuldu derse, yalan söylüyorsun deyiversin. Fakat, burnu ile bir yellenme kokusu duyar veya kulağı ile bir yellenme sesi işitirse o başka, “

 

ibn Huzeyme "Yalan söylüyorsun deytversra"cümlesini, "içinden, yalan söylüyorsun desin" şeklinde tefsir etmiştir. Doğrusu da budur. Çünkü, namazda olan bir kimsenin ağzıyla bunu söylemesi caiz değildir.Nitekim ibn Huzeyme'nin bu tefsirini.lbn Hıbban'ın Sahih'inde Bbu Said (r.a.)'den rivayet ettiği şu merfu' hadis, kuvvetlendirmektedir:"Birinize şeytan gelir de sen abdestini bozdun derse,içinden yalan söylüyorsun deyiversin."

 

Bu hadis-i, şerifte namaz kılarken yellendiğini zannederek kesin bir hükme varamadığı için abdestinin bozulup bozulmadığından şüpheye düşen kimsenin yellenme sesi veya kokusu hissetmedikçe namazına devam etmesi lazım geldiği ifade edilmişse de kesin hüküm vermenin nasıl gerçekleşeceği izaha muhtaç kalmıştır, Abdullah b. el-Mubarek bu hususta şöyle der: "Abdestinin bozulduğunda şüphe ederse bunu, üzerine yemin edecek derecede kesin olarak bilmedikçe abdestini tazelemesi vacib değildir."

 

Kadının önünden yel çıkarsa abdest alması vacib olur. Ebu Hanife (r.a.) önden çıkan yelin abdesti bozmadığı görüşündedir. Çünkü, nadiren vuku bulan bir hadisedir ki, hadisin ifade ettiği mananın kapsamına girmez. Hanefi alimlerinden İbn Humam ise, erkeğin önünden çıkan yel aslında yel olmayıp bir seğrime olduğu için abdesti bozmaz, diyor.

 

Netice olarak: Şafii mezhebine göre kadın ve erkeğin önünden çıkan yel abdesti bozar. Çünkü, Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem) ön ve arkadan çıkan her şeyin abdesti bozduğunu bildirmiştir.

 

Hanefi mezhebine göre ise, kadın veya erkeğin Önünden çıkan yel abdesti bozmaz. Çünkü, bu aslında yel değil bir seğrimeden ibarettir. Ancak, önden yelin çıkması abdesti bozmazsa da yeniden abdest almak müstehaptır. İmam Muhammed (r.a.) ise, bu mevzuda İmam Şafii'nin görüşündedir.

 

Bu hadis İmam Malik'in namaz dışında abdestinde şüphe eden kimsenin abdesti bozulursa da namaz içinde abdestinden şüpheye düşen kimsenin abdestinin bozulmayacağı hususundaki görüşünü desteklemektedir.

 

imam Malik'in bu mevzudaki görüşü ve delillerini münakaşası için 176. hadisin izahına bakın. Arkadan çıkan yelin abdesti bozduğu görüşünde icma' vardır.

 

Önden çıkan yel İbnu'l-Mübarek, İmam Şafii, İshak, İmam Ahmed ve Hanefi alimlerinden İmam Muhammed'e göre abdesti bozarsa da, Hanefi mezhebinde bozmaz.Keza Maliki Mezhebinde de önden çıkan yel abdesti bozmaz.