SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 203 >>

DEVAM: 79. Uykudan Dolayı Abdest Almaya Dair

 

حَدَّثَنَا حَيْوَةُ بْنُ شُرَيْحٍ الْحِمْصِيُّ فِي آخَرِينَ قَالُوا حَدَّثَنَا بَقِيَّةُ عَنْ الْوَضِينِ بْنِ عَطَاءٍ عَنْ مَحْفُوظِ بْنِ عَلْقَمَةَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَائِذٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وِكَاءُ السَّهِ الْعَيْنَانِ فَمَنْ نَامَ فَلْيَتَوَضَّأْ

 

Hz. Ali (r.a.) Rasülullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğu rivayet etmiştir; "Dübürün bağı gözlerdir. Kim uyursa abdest alsın."

 

 

Diğer tahric: İbn Mace tahare; Darimi, vudu'; Ahmed b. Hanbel

 

AÇIKLAMA:     Vika: Kese, tulum gibi şeylerin ağzına bağlanan iptir.Hadiste "gözler" uyanıklıktan kinaye olarak kullanılmış ve bağ'a benzetilmiştir. Nasıl tulum veya kese'nin bağı içindekilerin çıkmasına mani ise, uyanıklık da istenilmeden hadesin çıkmasına manidir. İnsan uyanık olduğu müddetçe mak'adı bağlanmış gibidir. Veya en azından kendi kontrolündedir. Şuuru dışında oradan hiçbir şey çıkmaz. Uyuduğunda bağı çözülür. Bundan dolayı, uyku abdesti bozucudur.

 

İster az, ister çok ve her ne suretle olursa olsun uyku, abdesti bozar diyenler bu Hadise dayanmışlardır.Ancak,bu hadisin zayıf olduğu söylenmiştir.

 

Ayni der ki; "Bu hadis iki yönden maluldür (illetlidir): 1. (ravi) Bakıyye, hakkında tenkidler bulunan biridir. 2. İnkıta' (senedde kopukluk).

 

"Hadisin sahih olduğu farz edilirse, uyumanın az ve mütemekkin bir halde olduğuna hamledilir.

 

"Bu hadise dayanarak uykunun, bizzat kendisinin hades olduğunu söyleyenlerin sözleri de, hafif uykunun ve secde halinde uyumanın abdesti bozmadığını ifade eden hadislerle reddedilmiştir."