SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

TAHARA BAHSİ

<< 212 >>

DEVAM: 82. Mezi'nin Hükmü

 

حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بَكَّارٍ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ يَعْنِي ابْنَ مُحَمَّدٍ حَدَّثَنَا الْهَيْثَمُ بْنُ حُمَيْدٍ حَدَّثَنَا الْعَلَاءُ بْنُ الْحَارِثِ عَنْ حَرَامِ بْنِ حَكِيمٍ عَنْ عَمِّهِ أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا يَحِلُّ لِي مِنْ امْرَأَتِي وَهِيَ حَائِضٌ قَالَ لَكَ مَا فَوْقَ الْإِزَارِ وَذَكَرَ مُؤَاكَلَةَ الْحَائِضِ أَيْضًا وَسَاقَ الْحَدِيثَ

 

Haram b. Hakim, amcası (Abdullah b. Sa'd)dan rivayet etti ki; Abdullah, Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e, "Hayızlı iken karımdan bana neler helal olur?" diye sordu. Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem); "Sana, peştemalin üstü helaldir" buyurdu.

 

(Hadisin ravisi Harun b. Muhammed veya Heysem b. Humeyd) hayızlı ile yemek yenebileceğini ekledi ve bu hadisi zikretti.

 

 

Diğer tahric: Ahmed b. Hanbel Müsned

 

AÇIKLAMA:     İlk bakışta bu hadisin bab başlığı ("terceme") ile hiçbir alakası görünmemektedir. Nitekim, bazı nüshalarda bu ve bundan sonraki hadis "Hayızlı kadınla mübaşeret ve onunla beraber yemek" adındaki bir bab'ta yer almaktadır. Ancak nüshaların çoğunda üzerinde durduğumuz "Mezinin hükmü" başlığı altında yer almıştır.

 

Buna göre, hadisin başlıkla ilgisi Ahmed b. Hanbel'in Müsned'inde aynı raviden naklettiği Ensari, Resuluilah'a; Guslü gerektiren sudan sonra suyun hükmünden, evinde ve mescitte namaz kılmadan ve hayızlı kadınla yemek yemenin hükmünden sordu; Resulullah (s.a.v.) de;

 

"Allah hakkın söylenmesinden haya etmez. Ben şöyle şöyle yaptığımda namaz için aldığım abdest gibi abdest alırım, fercimi yıkarım, (diyerek guslün yapılışını beyan etti.) Su'dan sonra suyun hükmüne gelince o mezidir. Her erkek mezi çıkarır. Bundan dolayı fercimi yıkar ve abdest alırım. Mescit ve evde namaz kılma meselesi ise, evimin mescide ne kadar yakın olduğunu biliyorsun. (Buna rağmen) farz namazın dışında kalanları mescitte kılmaktan çok, evimde kılmayı seviyorum. Hayızlı ile yemek yeme işi ise, ben onlarla beraber yemek yiyorum."

 

Esas metinde bildirilen hadisten bu hadis kasdediliyor ise, bir önceki hadisten daha geniş olarak verilen bu hadis mevzumuzu ilgilendirir ve tamamı İçindedir. Ancak, Ebu Davud şerhlerinden Menhei'in açıklamaları göz önüne alınırsa ve bununla Tirmizi'nin: "Hayızlı kadınla yemek yenip yenmeyeceğini" sordum da, Nebiimiz (sallallahu aleyhi ve sellem);

 

"Onunla yemek ye! buyurdu" hadisi kasdediiiyorsa, Mezi Babı ile ilgisi olmadığı ortaya çıkar. Nitekim, Menhel müellifinin yukarıdaki hadisle sonraki hadisi ayrı bir babda zikretmesi, bunu göstermektedir. .Zira, 213'üncü hadis sadece bu konu ile ilgilidir.