SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

SALAT BAHSİ

<< 542 >>

DEVAM: 45. İmam Gelmeden Kamet Getirilmiş De Olsa, Cemaat Oturarak İmamı Bekler

 

حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ مُعَاذٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى عَنْ حُمَيْدٍ قَالَ سَأَلْتُ ثَابِتًا الْبُنَانِيَّ عَنْ الرَّجُلِ يَتَكَلَّمُ بَعْدَمَا تُقَامُ الصَّلَاةُ فَحَدَّثَنِي عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَعَرَضَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ فَحَبَسَهُ بَعْدَ مَا أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ

 

Humeyd'den, demiştir ki; Ben Sabit el-Bunanî'ye namaz için ikamet getirildikten sonra konuşan kimsenin (halini) sordum. O da bana Enes b. Malik'in (şöyle) dediğini söyledi: "Namaz'a ikamet getirilmişti. Bir adam Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in önüne gerildi, ikametten sonra onu (namaza durmaktan) alıkoydu."

 

 

Diğer tahric: Buharî, ezan

 

AÇIKLAMA:     Hafız İbn Hacer Fethu'l-Barî isimli eserinde bu hadis-i seri açıklarken "Bu hadis-i şeriften ihtiyaç duyulduğu zaman ikamet bittikten sonra hemen namaza durmayıp, gecikmenin caiz olduğu an­laşılmaktadır. Fakat bu; ihtiyaç olmadan namaza durmayı geciktirmekse, mek­ruhtur. Yine bu hadis müezzin "kad kameti's-salah" dediği anda imamın tekbir alması gerekir, diyen Hanefî alimlerinin aleyhine birr delildir" de­mektedir.

 

Hanefi alimlerinden Buhari Şarihi Aynî merhum ise, bu hadis-i şerifin şerhinde "Hanefi alimleri, ikametten sonra namaza durmayı özürsüz gecik­tirmenin mekruh olduğunu söylemişlerdir. Fakat dinî bir sebeble meydana gelen bir gecikme içinse, herhangi bir kerahet söz konusu değildir" diyerek Hanefi imamlarına göre ikametten sonra hemen namaza başlamanın farz ol­madığını ifade etmiş ve bu "bu hadis, ikamet biter bitmez namaza durma­nın müstehab olduğuna delildir" demiştir.

 

Meraki'l-felah isimli eserde hanefî alimlerinin görüşleri şöyle ifade edil-, mektedir: "İmamın, kad kaametissalah denince tekbir alması, Ebu Hanife ve Muhammed'e göre namazın edeblerindendir. Ebu Yusuf ve diğer üç mez-heb imamına göre ise namaza başlamayı ikametin sonuna kadar geciktirmekte bir sakınca yoktur."[Haşiye ala Meraki’l-felah, 225]

 

Ni'met-i İslam müellifi merhum M.Zihnî Efendi ise, sözü geçen kıymetli eserlerinde bu mevzuyu şöyle ifade ediyor: "Demek ki imam namaza başla­mayı ikamenin sonuna kadar geciktirirse bunda bütün imamlarca herhangi bir sakınca yoktur. Ancak imamlar arasındaki ihtilaf, Kad kaameti's-salah dendiği zaman namaza başlamanın müstehab olup olmadığı konusundadır". Burada açıklanması gereken husus, müezzinin kamet getirmesi anında­ki mecburiyetlerin bütün görüşleri ortadan kaldırdığıdır. Günümüz cemaa­tinin cahil olması İslam'daki saf ve intizamı bilmemeleri neticesinde imam cemaata kamet getirirken müdahale etmek mecburiyetinde kalmaktadır ki, bu şarttır. "Ön safta boş yer varken arka saflarda namaz olmaz" diyen gö­rüşlere hürmeten cemaatin durumu ile ilgilenmesi de imamın vazifelerinden-dir. (Daha geniş bilgi için bk. 661. hadis 4.)