SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
95- CEMAATLE NAMAZIN
FAZİLETİ VE CEMAATTEN GERİ KALMANIN AĞIR TEHDİDİNİ BEYAN BABI
1470- Bize Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e, İbn Şihab'dan naklen okudum. O Said b. el-Müseyyeb'den, o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine
göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Cemaat ile namaz kılmak
sizden birinizin tek başına namaz kılmasına göre yirmi beş cüz daha
faziletlidir" buyurdu.
Diğer tahric: Tirmizi, 216; Nesai, 837
1471- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe tahdis etti. Bize Abdula'la, Ma'mer'den tahdis etti. O ez-Zühri'den, o Said b. el-Müseyyeb'den, o Ebu Hureyre'den rivayet ettiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Cemaatle kılınan namaz bir kişinin tek başına namaz
kılmasından yirmibeş derece daha üstündür. "
Yine şöyle buyurdu: "Gece melekleri ile gündüz melekleri
Diğer tahric: Buhari, 4717
1472- Bana Ebu Bekr b. İshak da tahdis etti. Bize Ebu'l-Yeman tahdis etti. Bize Şuayb, ez-Zühri'den şöyle
dediğini haber verdi. Bana Said, Ebu
Seleme'nin haber verdiğine göre Ebu
Hureyre dedi ki: Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'i şöyle buyururken dinledim deyip, Abdula'la'nın Ma'mer'den rivayet
ettiği hadisi aynen rivayet etti ancak: "Yirmi beş (derece yerine)
cüz" dedi.
Diğer tahric: Buhari, 648
1473- Bize Abdullah b. Mesleme b. Ka'neb de tahdis etti. Bize Eflah, Ebu Bekr b. Muhammed b. Amr b. Hazm'dan tahdis etti. O Selman el-Ağar'dan,
o Ebu Hureyre'den şöyle
dediğini nakletti: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Cemaat ile birlikte namaz
tek başına kılınan namazın yirmi beş katına denktir" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
1474- Bana Harun b.
Abdullah ve Muhammed b. Hatim tahdis edip dedi ki:
Bize Haccac b. Muhammed tahdis
edip dedi ki: İbn Cureyc
dedi ki: Bana Ömer b. Ata b. Ebu'l-Huvar'ın haber verdiğine göre kendisi Nafi
b. Cubeyr b. Mut'im ile
birlikte oturmakta iken yanlarından Cuheynelilerin
azatlısı Zeyd b. Zebban'ın
damadı Ebu Abdullah geçti. Nafi onu çağırarak dedi ki: Ebu Hureyre'yi şöyle derken dinledim: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"İmam ile birlikte kılınan bir namaz, kişinin tek başına kılacağı bir
namazdan yirmi beş kat dahafaziletlidir"
buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
1475- Bize Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki: Malik'e, Nafi'den rivayetle okudum. Onun İbn
Ömer'den rivayet ettiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Cemaatle kılınan namaz tek başına kılınan namazdan yirmi yedi derece daha
üstündür" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 645; Nesai, 836
1476- Bana Zuheyr b. Harb ve Muhammed b. el-Müsenna tahdis edip dediler ki:
Bize Yahya, Ubeydullah'tan şöyle dediğini tahdis etti: Bana Nafi, ibn Ömer'den haber verdiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Kişinin cemaatle kıldığı
namaz tek başına kıldığı namaza göre yirmi yedi kat fazladır" buyurdu.
Diğer tahric: İbn Mace,
789
1477- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe de tahdis etti. Bize Ebu Usame ve İbn Numeyr tahdis etti (H). Dedi ki:
Bize İbn Numeyr de tahdis etti, bize babam tahdis
etti. İkisi dedi ki: Bize Ubeydullah bu isnat ile tahdis etti.
İbn Numeyr babasından: "Yirmi
küsur" dediğini rivayet etti. Ebu Bekr ise rivayetinde: "Yirmi yedi derece" dedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
1478- Bunu bize İbn Rafi de tahdis
etti. Bize İbn Ebu Fudey haber verdi, bize Dahhak, Nafi'den haber verdi. O İbn
Ömer'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den: "Yirmi küsur" dediğini nakletti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
AÇIKLAMA: Kimi
rivayette "cemaatle kılınan namaz, tek başına kılınan namazdan yirmi beş
cüz (bölüm) daha faziletli olduğu" diğer rivayette "yirmi beş
derece", bir diğer rivayette de "yirmi yedi derece" buyurulmaktadır. Bu rivayetler bir arada üç şekilde cem ve
telif edilir:
1- Aralarında aykırılık
yoktur çünkü azı sözkonusu etmek, çoğu nefyetmek
anlamında değildir. Usul alimlerinin çoğunluğuna göre
ise adet mefhumu batıldır.
2- Allah Resulü önce az
faziletli olanı haber vermiş sonra yüce Allah faziletin daha çok olduğunu
bildirince o da onu da haber vermiş olabilir.
3- Fazilet, namaz
kılanların ve namazın durumuna göre farklılık gösterebilir. Buna göre bazıları
için yirmi beş kat, bazıları için yirmi yedi kat fazilet olabilir. Bu da
namazın kemaline ve namaz kılanın namazın hareket ve şekillerine, huşusuna
dikkat etmesine, cemaatinin çokluğuna, cemaate katılanların faziletlerine,
namaz kılınan yerin şerefine ve benzeri hususlara göre farklılık arzedebilir.
Bunlar bu hususta
verilmiş itimat edilen cevaplardır. Hadiste sözü geçen "derece"nin
cüz (bölüm)den farklı olduğu da söylenmiş ise de bu, bunu söyleyenin
yanılmasıdır çünkü Buhari ve Müslim'in Sahihlerinde
hem yirmi yedi derece, hem de yirmi beş derece sözkonusu
edilmiştir. Derece lafzı aynı olmakla birlikte miktar değişik zikredilmiştir.
Allah en iyi bilendir.
Mezhep alimlerimiz ve cumhur bu hadis-i şerifleri -Davud ez-Zahiri' ye hilafen-
cemaatin namazın sıhhati için şart olmadığını, ilim adamlarından bir topluluğa hilafen de farz-ı ayn olmadığına
delil göstermişlerdir. Tercih olunan görüş ise cemaatin farz-ı kifaye olduğudur, sünnet olduğu da söylenmiştir. Bütün
bunların delillerini açık bir şekilde Şerhu'l-Mühezzeb'de genişçe açıkladık.
(1471) "Cemaatle
kılınan bir namaz ... yirmi beş derece daha faziletlidir."
Diğer rivayette (1472)
yirmi beş cüz (bölüm) denilmektedir. Asıl yazmalarda hep bu şekilde (yani yirmi
beş derece denilirken beş anlamındaki hamse kelimesinde te
gelmemesi gerekirken yuvarlak te ile, diğerinde ise
gelmesi . gerekirken yuvarlak te'siz şeklindedir.
Bazıları ise bunu aksine rivayet etmişlerdir ki lügattaki
gramer kurallarına uygun olan budur. Birincisi de buna göre yorumlanır ve
derece derken cüz, cüz denilirken derecenin kastedildiği kabul edilir.
(1474) "Zeyd b. Zebban'ın damadı"
Damat (haten), adamın kızının yahut kızkardeşinin ve benzeri yakın kız akrabasının kocasına
denilir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
CEMAAT'TEN GERİ
KALMAK HUSUSUNDA NAKLEDİLMİŞ RİVAYETLER BABI