SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
97- CEMAATLE NAMAZ
KILMAK HÜDA SÜNNETLERİNDENDİR BABI
1485- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe tahdis etti. .. Ebu'l-Ahvas
dedi ki: Abdullah dedi ki: Andolsun ben aramızda ancak
münafıklığı bilinen bir münafık yahut hasta bir kimsenin dışında namazdan geri
kalmadığı halimizi görmüşümdür. Yemin olsun hasta bir kimse iki kişi arasında
(tutunarak) yürüyerek dahi namaza gelirdi. (Yine Abdullah) dedi ki: Şüphesiz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize hüda sünnetlerini
öğretti ve muhakkak ezan okunan bir mescitte (cemaatle) namaz kılmak, hüda sünnetlerindendir.
Yalnız Müslim rivayet etmİştir
1486- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe de tahdis etti. .. Ebu'I-Ahvas,
Abdullah'tan şöyle dediğini rivayet etti: Yarın Allah'ın huzuruna Müslüman
olarak çıkmaktan memnun olacak bir kimse şu namazları kendileri için eza n
okunan yerde (cemaatle) kılmaya dikkat etsin. Şüphesiz Allah sizin Nebiniz (Sallallahu aleyhi ve Sellem) için
hüda sünnetlerini teşri buyurmuştur ve şüphesiz
bunlar(ı cemaatle kılmak) hüda sünnetlerindendir.
Eğer sizler şu cemaatten geri, kalıp, namazını evinde kılan kimse (ler) gibi kendi evlerinizde namaz kılacak olursanız
Nebinizin sünnetini terk etmiş olursunuz. Nebinizin sünnetini terk ederseniz
dalalete düşersiniz. Güzel bir şekilde abdest aldıktan sonra bu mescitlerden
bir mescide giden bir kimseye şüphesiz Allah attığı her bir adım ile bir hasene yazar. Onunla onu bir derece yükseltir, onunla ondan
bir günahı düşürür. Andolsun ben, cemaatten münafık
olduğu bilinen bir münafıktan başka kimsenin geri kalmadığı halimizi
görmüşümdür. Yemin ederim ki adam iki kişi arasında ayakları yerde sürünerek
getirilir ve safın arasında ayakta durdurulurdu.
Diğer tahric: Ebu Davud,
550 -muhtasar-; Nesai, 448
AÇIKLAMA: (1485)
"Cemaatle namazdan ... görmüşümdür." Bu hadis Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
üzerlerine evlerini yakmayı içinden geçirdiği kimselerin münafık oldukları
şeklindeki tevilin (yorumun) sahih olduğunun açık bir delilidir.
"Bize hüda sünnetlerini öğretti" ibaresindeki
"sünnetler" anlamındaki: "sünen" kelimesi sin harfi ötreli
ve fethalı olarak (sene n şeklinde) da rivayet edilmiştir, her ikisinin anlamı
birbirine yakındır. Hidayetin ve doğruluğun yolları anlamındadır.
(1486) "Andolsun kişi iki adam arasında ayakları yere sürünerek
getirilir ... " Yani iki kişi onu yanlarından, pazularından
tutarak getirirlerdi. Birinci rivayette (1485) "şüphesiz hasta bir kişi
iki adam arasında yürürdü" ibaresinden kastettiği de budur.
Bütün bunlardan cemaatle
namaz kılma emrinin vurgulanması ve cemaate kablmak
için zorluklara katlanılıp, hasta ve benzeri bir kimse için eğer cemaate
katılabilme imkanı varsa katılmasının müstehab olduğu
hükmü anlaşılmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
98- MÜEZZİN EZAN
OKUDUĞU ZAMAN MESCİD'DEN ÇIKMANIN YASAK OLUŞU BABI