SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
120- BİR YOLCULUKTAN
GELEN KİMSE İÇİN İLK GELDİĞİNDE MESCİDDE İKİ REKAT
NAMAZ KILMASININ MÜSTEHAB OLDUĞU BABI
1654- Bize Ubeydullah b. Muaz tahdis etti... Cabir b. Abdullah dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) benden bir deve satın almıştı. Medine'ye gelince
bana mescide gelmemi (geldikten sonra da) iki rekat
namaz kılmamı emir buyurdu.
1655- Bana Muhammed b.
el-Müsenna da tahdis
etti... Cabir b. Abdullah dedi ki: Bir gazada Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
ile birlikte çıkmıştık. Devem beni oldukça geciktirdi ve çok da yoruldum. Sonra
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) (Medine'ye) benden önce vardı. Ben
de
Diğer tahric: Buhari, 2097 -uzunca-
2718 -talik-; Müslim, 3626; 3, 27
1656- Bize Muhammed b.
el-Müsenna tahdis etti,
bize ed-Dahhak -yani Ebu
Asım- tahdis etti. (H) Bana Mahmud
b. Ğaylan tahdis etti. Bize
Abddurrezzak tahdis edip (Dahhak'la) dediler ki: Bize İbn Cüreyş tahdis etti bana İbn Şihab'ın haber verdiğine göre
Abdurrahman b. Abdullah b. Ka'b
kendisine babası Abdullah b. Ka'b ile amcası Ubeydullah b. Ka'b'dan diye haber
verdi. İkisi Ka'b b. Malik'den
rivayet ettiklerine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir
seferden ancak gündüzün kuşluk vakti (Medine'ye) gelirdi. Geldi mi de ilk
olarak mescitte iki re kat namaz kılmakla işe başlar sonra mescitte otururdu.
Diğer tahric: Buhari, 3088; Ebu Davud, 2773, 2781; Nesai, 730- uzunca-
AÇIKLAMA: Bu babda (1654) Cabir (r.anh)'ın: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
benden bir deve satın almıştı..." diye rivayet ettiği hadis, diğerinde
(1655): "Cabir dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
benden önce Medine'ye vardı... İçeri girdim, namaz kıldıktan sonra geri
döndüm"; Ka'b b. Malik'in rivayet ettiği (1656) hadisde ise: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
seferden ancak gündüzün kuşluk vakti gelirdi..." hadisleri yer almaktadır.
Bu hadislerden
yolculuktan gelen bir kimsenin gelir gelmez mescitte iki rekat namaz kılmasının
müstehap olduğu hükmü anlaşılmaktadır. Bu namaz
yolculuktan gelen bir kimse için sırf bu maksatla kılınan bir namazdır. Tahiyyetü'l-Mescid olarak kılınan
bir namaz değildir. Zikredilen bu hadisler de dediğim bu hususa açıkça
delildir. Ayrıca gündüzün ilk vakitlerinde gelmenin müstehap
olduğu, mertebesi itibari ile büyük ve insanların yolculuktan geldiği taktirde
kendisine selam vermek maksadı ile yanına geldikleri kimsenin ilk geldiğinde
evine yakın açık ve görülen ve kendisini ziyaret edecekler için kolaylıkla
gelebilecekleri mescid ya da başka bir yerde
oturmasının da müstehap olduğu hükümleri
anlaşılmaktadır.
(1653) "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'de bir alacağım vardı. Bana alacağını ödedi,
fazlasını da verdi." Buradan da borcun fazlası ile ödenmesinin müstehap olduğu hükmü anlaşılmaktadır.
Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: