SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
151- KEHF SURESİNİN VE
AYETÜ'L-KÜRSİ'NİN FAZİLETİ BABI
1880- Bize Muhammed b.
el-Müsenna da tahdis etti, Bize Muaz b. Hişam tahdis etti. Bana babam,
Katade'den tahdis etti. O, Salim b. Ebu'l-Ca'd el-Gatafani'den, o Ma'dan b. Ebu
Talha el-Ya'meri'den, o Ebu'dDerda'dan rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Kehf suresinin başından on ayet ezber!eyen bir kimse
Decca!'den korunur" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 4323; Tirmizi, 2886
1881- Bize Muhammed b. el-Müsenna
ve İbn Beşşar da tahdis edip dedi ki: Bize Muhammed b. Cafer tahdis etti, bize
Şu'be tahdis etti (H.) Bana Zuheyr b. Harb da tahdis etti, bize Abdurrahman b.
Mehdi tahdis etti, bize Hemmam tahdis etti. Hepsi Katade'den bu isnad ile
rivayet etti. Şu'be: Kehf suresinin sonundan dedi, Hemmam ise Hişam'ın dediği
gibi Kehf suresinin başından dedi.
1882- Bize Ebu Bekr b.
Ebi Şeybe tahdis etti... Abdullah b. Rebah el-Ensari, Ubey b. Ka'b'dan şöyle
dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ey Ebu!
Munzir! Allah'ın kitabından ezbere bildiğin en büyük ayetin hangisi olduğunu
biliyor musun?" buyurdu. Ben: Allah ve Resulü en iyi bilir, o: "Ey
Ebul Munzir! Allah'ın kitabından ezbere bildiğın en büyük ayetin hangisi olduğunu
biliyor musun?" buyurdu. Ben: "Allahu la ilahe illahu vel hayyul
kayyum'dur" dedim. Bunun üzerine göğsüme vurdu ve: ''Allah'a yemin ederim,
ilimle afiyet bulasın ey Ebul Münzir" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 1460
AÇIKLAMA: (1880)
"Kim Kehf suresinin başından on ayet ezberlerse ... " bir başka
rivayetle ise "Kehf suresinin sonundan" denilmektedir. Denildiğine
göre bunun sebebi surenin baş tarafında hayret verici hususlar ve çeşitli delil
ve mucizelerin sözkonusu edilmesidir. Bunlar üzerinde iyice düşünen bir kimse
Deccal fitnesine kapılmaz. Aynı zamanda bu surenin sonunda da: "O
kafirler. .. mi sandılar" (Kehf, 102) buyrukları yer almaktadır.
(1882) "Ebu
Selil"in adı: Durayb b. Nukayr'dır. Nufeyr olduğu da, Nufeyl olduğu da
söylenmiştir.
(1882) Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in Ubey b. Ka'b'a: "ilimle afiyet bulasın ey Ebul
Munzir" demesi, Ubey için büyük bir menkıbe, ilminin çokluğuna delil
bulunduğu gibi, alim olan kimsenin faziletli arkadaşlarının onu
yüceltebilecekleri ve ona künyesi ile hitab edebilecekleri anlaşıldığı gibi,
maslahatına olması ve nefsinin kemali, takvadaki derinliği gibi sebeblerden
dolayı kendisini beğeneceğinden korkulmayan kimseyi, yüzüne karşı medh etmenin
caiz olduğu hükmü de anlaşılmaktadır.,..
Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in: ''Allah'ın kitabından ezbere bildiğin en büyük ayet hangisidir.
.. " ile ilgili olarak Kadi İyaz diyor ki: Buradan anlaşıldığına göre
Kur'an'ın bazı bölümlerinin diğer bölümlerine göre daha faziletli olduğunu
söylemenin caiz olduğu da, yine Kur'an'ı Kerim'in yüce Allah'ın diğer
kitaplarından daha faziletli olduğunu söyleyenlerin görüşünün lehine bir delil
bulunmaktadır. Bununla birlikte bu hususta ilim adamları ihtilaf etmişlerdir.
Ebul Hasan el-Eşari, Ebu Bekir el-Bakillani, fakihlerden ve ilim adamlarından
bir topluluk bunu kabul etmemişlerdir. Çünkü Kur'an-ı Kerim'in bir kısmının
faziletini kabul etmek daha az faziletli görülen buyrukların eksik olmasını
gerektirmektedir. Şanı yüce Allah'ın kelamında ise böyle bir eksiklik yoktur.
Bu gibi kimseler "daha büyük" ve "daha faziletli" latzının
bir takım ayet ve sureler hakkında kullanılmasını pek büyüktür ve pek fazilet-
. lidir anlamındadır şeklinde yorumlamışlardır. Buna karşılık İshak b. Rafi'yye
daha başka ilim adamı ve kelamcılar bunun caiz olduğunu söylemiş ve şöyle
demişlerdir: Bu ise bu hususta okuyucunun alacağı büyük ecir ile ve pek çok
sevabı ile alakalıdır. Tercih olunan ise bu ayet yahut bu surenin daha büyük ve
daha faziletli olduğunu söylemenin caiz olduğudur. Ancak bununla şu anlam
kastedilir: Onun ile ilgili sevap daha çoktur. Bu da hadisin ifade ettiği
manadır. Allah en iyi bilendir.
İlim adamları dedi ki:
Ayetel kürsinin daha büyük olmak özelliği uluhiyet, vahdaniyet, hayat, ilim,
mülk, kudret ve irade gibi isim ve sıfatlarının esasını teşkil eden buyrukları
ihtiva etmesidir. Bunların yedisi ise bütün isim ve sıfatların esasını teşkil
eder. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
152- KUL,HUVALLAHU
EHAD: SURESİNİ OKUMANIN FAZİLETİ BABI