SAHİH-İ MÜSLİM |
BAYRAM |
187- BAYRAM NAMAZLARINDA
NE OKUNACAĞI BABI
2056- Bize Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki: Ben Malik'e Damra b. Said el-Maziri'den diye naklettiği rivayetini okudum. O, Ubeydullah b. Abdullah'dan rivayet
ettiğine göre Ömer b. el-Hattab (r.anh) Ebu Vakid
el-Leysi'ye: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
kurban ve bayram namazlarında (zamm-ı sure olarak) ne
okurdu? diye sormuş, o da: Her iki namazda (zamm-ı sure olarak) "Kaf, o çok şerefli, şanı yüce Kur'an'a andolsun" (Kat 1)
ile "Kıyamet yaklaştı ve ay yarıldı" (Kamer 1) surelerini okurdu,
demiştir.
Diğer tahric: Ebu Davud,
1154; Tirmizi, 534, 535; Nesai,
1566; İbn Mace, 1282
2057- Bize İshak b.
İbrahim de tahdis etti, bize Ebu
Amir el-Akadi haber verdi, bize Fuleyh,
Damra b. Said'den tahdis etti, o Ubeydullah b.
Abdullah b. Utbe'den, o Ebu
Vakid el-Leysi'den şöyle
dediğini rivayet etti: Ömer b. Hattab bana Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bayram günününde
(bayram namazında zamm-ı sure olarak) ne okuduğunu
sordu, ben de: "Kıyamet yaklaştı ve ay yarıldı" (Kamer) ile
"Kaf, o çok şerefli, şanı Yüce Kur'an'a andolsun" (Kaf) surelerini okurdu, dedim.
AÇIKLAMA: "Ubeydullah'dan rivayete göre Ömer b. el-Hattab,
Ebu Vakid (r.a)'a sordu ... " diğer rivayette ise: "Ubeydullah, Ebu Vakid'den şöyle dediğini rivayet etti: Ömer b. el-Hattab bana sordu" şeklindedir. Bütün nüshalarda bu
rivayet böyledir. Birinci rivayet Ümmü Seleme'ye ait bir rivayettir. Çünkü Ubeydullah,
Ömer'e yetişmemiştir. Bununla birlikte hadisin'ikinci
rivayetinin muttasıl ve sahih olduğunda şüphe yoktur. Çünkü Ebu
Vakid'e yetiştiğinde şüphe yoktur. Ondan hadis
dinlediğinde görüş ayrılığı bulunmamaktadır. O halde bu rivayeti sebebi ile
Müslim'i kınamak söz konusu olamaz çünkü hadis sahih ve muttasıldır. Allah en
iyi bilendir.
"Ebu Vakid dedi ki: Ömer bana sordu ... " İlim adamları dedi ki: Ömer'in bu hususta
tereddüde düşüp emin olmak için ona soru sormuş olması ya da insanların bunu
öğrenmek maksadı ile ya da benzeri daha başka bir maksatla soru sormuş olması
ihtimali vardır. Yoksa Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile
birlikte defalarca bayram namazında bulunmuş ve ona yakın olmakla birlikte
Ömer'in bunu bilmemesi uzak bir ihtimaldir.
Bu rivayette Şafii'nin
ve ona uygun kanaat belirtenlerin lehine delil bulunmaktadır. Onlara göre
bayram namazlarında bu iki sureyi (Kaf ve Kamer surelerini) okumak sünnettir.
İlim adamları der ki: Bu
iki sureyi okumanın hikmeti ölümden sonra dirilişi, geçmiş nesilleri yalanlayanların
helak edilişlerini haber vermek, insanların bayram namazı için çıkmalarını
ölümden sonra dirilişe çıkışlarını ve kabirlerden çıkışlarını da "etrafa
saçılmış çekirgeleri andırırcasına" (Kamer, 7) diye dile getirilen hale
benzetmeyi ihtiva etmektedirler. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
188- BAYRAM
GÜNLERİNDE MASİYET İHTİVA ETMEYEN OYUNA RUHSAT VERİLDİĞİ BABI