SAHİH-İ MÜSLİM |
CENAZE |
16- CENAZEYİ GÖMMEKTE
ELİ ÇABUK TUTMAK BABI
2183- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe ve Züheyr b. Harb birlikte İbn Uyeyne'den tahdis etti. Ebu Bekr dedi ki: Bize Sufyan b. Uyeyne, ezZühri'den tahdis etti o, Said'den o Ebu Hureyre'den o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
şöyle buyurduğunu rivayet etti: "Cenazeyi (gömmekte) acele ediniz eğer
cenaze salih bir kimsenin ise bu bir hayırdır -bazı
hallerde de: Siz onu o hayra çabuk eriştirirsiniz demiş olabilir- eğer başka
türlü ise o zaman boyunlarınızin üzerinden
indireceğiniz bir şerdir. "
Diğer tahric: Buhari,1315; Ebu Davud, 3181; Tirmizi, 1015; Nesai, 1909; İbn Mace, 1477
2184- Bana Muhammed b. Rafi' ve Abd b. Humeyd de birlikte Abdürrezzak'dan
tahdis etti. Bize Ma'mer
haber verdi (H.) Bize Yahya b. Habib de tahdis etti,
bize Ravh b. Ubade tahdis etti. Bize Muhammed b. Ebu
Hafsa tahdis etti. İkisi
ez-Zühri'den, o Said'den, o
Ebu Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
diye rivayet etti. Ancak Ma'mer hadisinde şunları
söyledi: Benim bildiğim onun bu hadisi merfu olarak
rivayet ettiğinden başkası değildir.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
2185- Bana Ebu't-Tahir, Harmele b. Yahya ve
Harun b. Said elEylı de tahdis etti. Harun bize İbn Vehb tahdis etti derken diğer
ikisi haber . verdi dedi. (İbn
Vehb dedi ki): Bana Yunus b. Yezid,
İbn Şihab'dan şöyle
dediğini haber verdi: Bana Ebu Umame
b. Selh b. Huneyf, Ebu Hureyre'den şöyle dediğini tahdis etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
şöyle buyururken dinledim: "Cenazeyi (gömmek hususunda) çabuk olunuz. Eğer
o cenaze salih bir kişiye ait ise siz onu hayra
yaklaştırmış olursunuz, eğer böyle değilse o takdirde boyunlarınızın üzerinden
indireceğiniz bir şerdir. "
Diğer tahric: Nesai, 1910
AÇIKLAMA: "Cenazeyi
gömmekte elinizi çabuk tutunuz." Bu buyrukta sözünü ettiği hikmet
dolayısıyla cenazenin çabuk gömülme emri yer almaktadır. Mezhep alimlerimiz ve bçışkaları şöyle demiştir: Cenazenin patlaması ve benzeri
bir halden korkulacak bir sınıra varmadığı sürece cenazenin hızlıca götürülmesi
müstehabtır. Hızlıca götürülmesinin müstehab oluşu ancak hızlıca götürülen cenazenin patlaması
ya da benzeri bir husustan korkulmaması şartına bağlıdır. Cenazeyi taşımakta
farz-ı kifayedir.
Mezhep alimlerimiz der
ki: Cenazeyi küçümseyici ve hafife alıcı bir şekilde taşımak ile düşmesinden
korkulacak bir surette taşımak caiz değildir. Yine alimlerimiz şöyle
demektedir: Cenaze bir kadına ait olsa dahi cenazeyi ancak erkekler taşır.
Çünkü onların buna gücü daha çok yeter. Kadınlar ise erkeklere nisbetle zayıftırlar. Bazı hallerde taşıyanın vücudunun
kısmen açılması da söz konusu olabilir ..
Cenazenin hızlı
götürülmesine dair sözünü ettiğimiz müstehablık hükmü
ve hadisten Bunun kastedildiği hususu ilim adamlarının büyük çoğunluğunun kabul
ettikleri doğru olan hükümdür. Kadi İyaz bazı ilim adamlarından kastı, ölümünün muhakkak olarak
anlaşılmasından sonra techizinin hazırlanmasında eli
çabuk tutmak olduğu kanaatini nakletmiş ise de bu görüş Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"O taktirde o boyunlarınızdan indireceğiniz bir şerdir" buyruğu
gereğince batıl ve red olunması gereken bir görüştür.
Seletten bazı kimselerin acele etmeyi mekruh gördüğü rivayeti
nakledilmiş ise de bu görüş cenazenin patlaması yahut ondan bir şeyler çıkması
korkulmasına sebep olacak aşırı hızlı gitmek hakkında yorumlanır.
"O taktirde
boyunlarınızdan indireceğiniz bir şerdir. " Yani bu durumda cenaze
rahmetten uzak olduğu için sizin o cenazeyle beraber bulunmanızın bir maslahatı
da yoktur. Buradan salih olmayan, batıl işlerle
uğraşan kimselerle arkadaşlığı terk etme hükmü de anlaşılmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
17- CENAZE NAMAZI
KILMANIN VE CENAZE ARKASINDAN GİTMENİN FAZİLETİ BABI