SAHİH-İ MÜSLİM |
CENAZE |
36- NEBi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'İN
ANNESİNİN KABRİNİ ZİYARET ETMEK İÇİN AZİZ VE CELİL RABBİ'NDEN İZİN İSTEMESİ
BABI
2255- Bize Yahya b. Eyyub ve Muhammed b. Abbad -lafız
Yahya'ya ait- tahdis edip dediler ki: Bize Mervan b. Muaviye, Yezid -yani b. Keysan-'den tahdis etti, o Ebu Hazim'den o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet etti: Resulüllah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Rabbim'den anneme
mağfiret dilemek için izin istedim, bana izin vermedi. Ondan kabrini ziyaret etmek için izin istedim bana izin
verdi" buyurdu.
Diğer tahric: Ebu Davud,
3234; Nesai, 2033; İbn Mace, 1572, 1569
2256- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe ve Züheyr b. Harb tahdis edip dediler ki: Bize
Muhammed b. Ubeyd, Yezid b. Keysan'dan
tahdis etti. O Ebu Hazim'den, o Ebu Hureyre'den şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
annesinin kabrini ziyaret etti. Kendisi de ağladı etrafındakileri de ağlattı.
Sonra: "Rabbim'den onun için mağfiret dilemek
üzere izin istedim bana izin vermedi. Ondan kabrini ziyaret etmek için izin
istedim bana izin verdi. Siz de kabirleri ziyaret edin çünkü o ölümü
hatırlatır" buyurdu.
AÇIKLAMA: (2255)
"Rabbim'den annem için mağfiret dilemek üzere
izin istedim ... " Bu hadisten hayatta iken
müşrikleri ziyaret etmek uygun olduğu gibi, ölümlerinden sonra da kabirlerini
ziyaret etmenin caiz olduğu hükmü anlaşılmaktadır. Şanı yüce Allah'da ayrıca: "Dünya hayatında da onlarla (sana masiyet emreden anne babanla) iyi geçin" (Lokman,15)
buyurmuştur.
Ayrıca bu hadisten kafirler için mağfiret dilemenin yasak olduğu hükmü de
anlaşılmaktadır. Kadi İyaz
-Allah'ın rahmeti ona- dedi ki: Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in annesinin kabrini ziyaret
etmesinin sebebi, kabrini görmek suretiyle ileri derecede öğüt ve ibret alma
maksadına matuftur. Bunu da hadisin sonunda ki: "Kabirleri ziyaret edin
çünkü o size ölümü hatırlatır" buyurmuş olmasıdır.
(2256) "Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe ve Züheyr b. Harb tahdis edip dediler ki: ...
Çünkü o size ölümü hatırlatır".
Mahan'ın rivayetinde bulunan bir hadis olmakla birlikte bizim
diyarımızda Abdulgafir el-Farisi cihetinden gelmiş
rivayetlerde bulunmamaktadır. Fakat bu hadis birçok asıl nüshada Cenaiz Kitabı (bölümü)'nün sonlarında bulunmakta, üzerine tadbip işareti bulunmaktadır.
Bazen de Haşiye de bunu Ebu Davud rivayet etmiştir diye
yazılır. Ebu Davud'un Sünen'inde ise Muhammed b. Süleymen
el- Embari, Muhammed b. Ubeyd'den diye bu isnat ile
kaydedilmiştir. Bunu Nesai de Kuteybe'den,
o Muhammed b. Ubeyd'den diye rivayet etmiş İbn Mace ise Ebu Bekr
b. Ebi Şeybe'den, o
Muhammed b. Ubeyd'den diye rivayet etmiştir. Bunların hepsi de sika ravilerdir, bu sebeple bu şüphesiz sahih bir hadistir.
"Kendisi de ağledı etrafındakileri de ağlattı. " Kadi İyaz dedi ki: Onun ağlaması
annesinin onun nübüvvetine yetişememiş olması ve ona iman etme fırsatını
kaçırmış olmasından dolayıdır.
2257- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe, Muhammed b. Abdullah b. Numeyr
ve Muhammed b. el-Müsenna -lafız Ebu
Bekr ve İbn Numeyr'e ait olmak üzere- tahdis
edip dediler ki: Bize Muhammed b. Fudayl, Ebu Sinan'dan -ki o Girar b. Murre'dir- tahdis etti. O Muharib b. Disar'dan, o İbn Bureyde'den, o babasından
şöyle dediğini rivayet etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Sizlere kabir ziyaretini yasaklamıştım artık kabirleri
ziyaret edebilirsiniz. Size üç günden fazla kurban etlerini (saklamanızı) da
yasaklamıştım artık istediğiniz kadarını alıkoyabilirsiniz, yine size deri
kırbalar dışında nebis (hurma ve benzeri tatlı
meyvelerin şırasını) yasaklamıştım artık bütün kaplardan içebilirsiniz ama
sarhoşluk veren bir şey içmeyiniz".
İbn Numer rivayetinde: Abdullah b. Bureyde'den o babasından diye rivayeti nakletti.
Diğer tahric: Müslim, 5086, 5175, 5177; Ebu
Davud, 3698 -buna yakın-; Nesai,
2031, 4441, 5668, 5669
2258- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis etti, bize Ebu
Hayseme, Zübeyd el-Yami'den haber verdi, o Muharib
b. Disar'dan, o İbn Bureyde'den -zannederim babasından rivayet etti -şüphe eden
Ebu Hayseme'dir- O Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
rivayet etti. (H.) Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe
de tahdis etti, bize Kabisa
b. Ukbe Süfyan'dan tahdis
etti, o Nkame b. Mersen'den
tahdis etti, o Süleyman b. Bureyde'den
o babasından o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den rivayet etti (H.) Bize İbn
Ebu Ömer, Muhammed b. Rafi'
ve Abd b. Humeyd de
birlikte Abdürrezzak'tan tahdis
etti, o Ma'mer'den, o Ata el-Horasani'den şöyle
dediğini rivayet etti: Bana Abdullah b. Bureyde
babasından tahdis etti, o Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den diye rivayet etti. Hepsi
Ebu Sinan'ın rivayet ettiği manada hadisi rivayet
ettiler.
Diğer tahric: Tirmizi, 1054, 1510,
1869; Nesai, 5694; İbn Mace, 3405;
Hadisin İbn Ebi Ömer ve Muhammed b. Rafi' yoluyla gelen rivayetini yalnız Müslim kaydetmiştir; Muharib b. Disar'ın rivayetinin
kaynakları ise bundan önceki 2257 numaralı hadiste gösterilmiş bulunmaktadır.
AÇIKLAMA: "Muharib b. Disar" Disar isminde del harfi kesreli ve peltek se harfi şeddesizdir.
"Size kabirleri
ziyaret etmeyi yasaklamıştım artık onları ziyaret edebilirsiniz" bu neshedici buyruğu da neshedileni
de bir arada ihtiva eden hadislerden birisidir. Bu hadis erkeklerin kabirleri
ziyaret etmelerinin yasaklanması hükmünün neshedildiği
hususunda açıktır. Erkeklerin kabir ziyeretlerinin
sünnet olduğu üzerinde de ilim adamları icma
etmişlerdir. Kadınlar hakkında ise daha önce kaydettiğimiz gibi mezhep alimlerimizin görüş ayrılığı bulunmaktadır. Yine daha önce
belirttiğimiz gibi onların kabir ziyaretlerini kabul etmeyen kimseler şöyle
der: Kadınlar erkekler ile ilgili hitabın kapsamına girmezler. Bu ise usul
alimleri tarafından sahih kabul edilen kanaattir.
Deri kırbalarda nebiz (meyve şırası) yapmaya gelince buna dair açıklamalar
da daha önce İman Bölümü'nde Abdülkayslılar heyeti
ile ilgili hadiste geçmiş bulunmaktadır. Geri kalan bölümüne dair açıklamalar
da Yüce Allah'ın izniyle Eşribe (içecekler)
Kitabı'nda gelecektir. Kurbanlıklar ile alakalı açıklamalar ise yine Yüce
Allah'ın izniyle ilgili babında gelecektir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
37- KENDİSİNİ
ÖLDÜREN (İNTİHAR EDEN) KİMSENİN CENAZE NAMAZINI KILMAMA BABI