SAHİH-İ MÜSLİM |
ORUÇ |
7- RESULULLAH (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'İN:
"BAYRAM(LARIN) İKİ AYI EKSİK OLMAZLAR" BUYRUĞUNUN ANLAMINI BEYAN
ETMEK BABI
2526- Bize Yahya b.
Yahya tahdis edip dedi ki... Bize Yezid
b. Zurey', Halid'den haber
verdi, o Abdurrahman b. Ebu
Bekre'den, o babası (r.anh)'dan
o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'dan: "(İki) bayramın iki ayı Ramazan ve Zülhicce eksik olmazlar" buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 1912, yine 1912 muallak olarak; Ebu Davud, 2323; Tirmizi, 692; İbn Mace, 1659
2527- Bize Ebu Bekir b. 'Ebu Şeybe tahdis edip dedi ki ... Ebu Bekre'nin
rivayetine göre Allah'ın Nebisi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): "(İki) bayramın iki ayı eksik
olmaz" buyurdu.
Halid'in hadisi rivayetinde ise: "(İki) bayramın iki ayı Ramazan
ve Zülhicce" şeklindedir.
AÇIKLAMA: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "(İki) bayramın iki ayı Ramazan ve Zülhicce eksik olmazlar" buyruğu en sahih olarak şu
anlama gelir: Bunların ecirleri bunlar dolayısı ile sözkonusu
olan sevap, gün sayıları eksik olsa dahi eksik olmaz.
Anlamın şu olduğu da
söylenmiştir: Çoğunlukla her ikisi aynı senede eksik olmazlar.
Bir diğer açıklama da
şöyledir: Zülhiccenin sevabı Ramazanın sevabından
eksik değildir. Çünkü Zülhicce ayında hac menasiki (ibadeti) bulunmaktadır. Bu açıklamayı el-Hattabt nakletmiş olmakla birlikte zayıftır. Doğru ve itimad olunan birinci açıklamadır. Bunun anlamı da şudur:
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Her kim inanarak ve mükafatını umarak Ramazan orucunu tutarsa ona geçmiş
günahlarının bir kısmı mağfiret olunur" buyruğunun anlamını ifade eder.
Buna göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Ramazan ayını inanarak ve
mükafatını umarak kıyam ile geçiren kimse" ve benzeri buyrukların dile
getirdiği bütün faziletler Ramazanın gün sayısı ister tam olsun ister eksik
olsun elde edilir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: