SAHİH-İ MÜSLİM |
İTİKAF |
2- İTİKAF
YAPMAK İSTEYEN KİMSE, İTİKAF YAPACAĞI YERE NE ZAMAN GİRER BABI
2777- Bize Yahya b.
Yahya da tahdis etti, bize Ebu
Muaviye, Yahya b. Said'den
haber verdi, o Amre'den, o Aişe
(r.anha)'dan şöyle dediğini rivayet etti: Resuluilah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) itikaf yapmak istedi mi
Diğer tahric: Buhari, 2033 -buna
yakın-, 2034 -muhtasar-, 2041, 2045; Ebu Davud, 2464; Tirmizi, 791 -buna
yakın-; Nesai, 708; İbn Mace, 1771 -buna yakın-
2778- Bunu bize İbn Ömer de tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti, (H.) Bana Amr b. Sevvab da tahdis etti, bize İbn Vehb haber verdi, bize Amr b.
el-Haris haber verdi (H.) Bana Muhammed b. Rafi'de tahdis etti, bize Ebu Ahmed tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti (H.) Bana
Seleme b. Şebih tahdis
etti, bize Ebu'l-Muğire tahdis etti, bize el-Evzai tahdis etti (H.) Bana Züheyr b. Harb da tahdis etti, bize Yakub b. İbrahim b. Sa'd tahdis etti, bize babam İbn İshak'dan tahdis etti, bütün
bunlar Yahya b. Said'den, o Amre'den,
o Aişe (r.anha)'dan Ebu Muaviye'nin rivayet ettiği hadis ile aynı manada hadisi
rivayet ettiler.
İbn Uyeyne, Abn
el-Haris ve İbn İshak'ın hadisi rivayetlerinde Aişe (r.anha), Havsa ve Zeynep -Allah hepsinden razı
olsun-in itikaf yapmak maksadı ile çadırlarını kur (dur) dukları
zikredilmektedir.
AÇIKLAMA: "İtikaf
yapmak istediği zaman
"Verdiği emir ile
çadırı kuruldu" ilim adamları der ki: İşte bunda itikafta bulunan kimsenin
mescitte itikafta bulunduğu süre boyunca yalnız kalabileceği bir yer
edinmesinin -diğer insanlar aleyhine yeri daraltmamak şartı ile- caiz olduğuna
bir delil vardır. Eğer böyle bir yer edinecek olursa bu yeri mescidin arka
taraflarında ve geniş yerinde edinir ki başkası aleyhine yeri daraltmasın,
kendisi için daha bir halveti sağlasın ve daha mükemmel bir şekilde tek başına
kalabilsin.
"Bakınca çadırları
gördü ve: "Siz iyilik mi yapmak istiyorsunuz" buyurup verdiği emir
ile çadırı söküldü." Buradaki "kuvvida"
ötreli kaf ve dat harfi ile
olup izale edildi (söküldü) anlamındadır.
"Siz birri mi (iyiliği mi) istiyorsunuz?" sorusunda, birr'den kasıt itaattir.
Kadi İyaz dedi ki: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
bu sorusu onların yaptıklarına olumsuz bir tepkidir. Çünkü Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Buhari'nin rivayet ettiği gibi bu hususta birilerine izin
vermişti. Ama tepki göstermesinin sebebi itikafta bulunmak hususunda
ihlaslarının tam olmayacağından, aksine onu kıskandıkları için ona yakın olmak
isteği ile bunu yapmış olduklarından korktu. Ya da kendisi onlara karşı gayreti
sebebi ile devamlı 'mescitte kalmalarından hoşlanmamıştır. Halbuki o insanları
bir araya getirip topluyor, yanına bedeviler ve münafıklar da gelip hazır
bulunuyordu. Kendileri ise ortaya çıkacak ihtiyaçları sebebi ile dışarı çıkıp
içeri girmek gereğini duyuyorlar, bundan dolayı bazı hallerde elbiseleri
üzerlerinden açılabiliyordu. Yahut ta Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) onları, kendisi mescitte iken yanı
başında mescitte görünce adeta zevceleri ile birlikte kendisini kendi evinde
imiş gibi zannetti, böylelikle itikafın önemli maksadı da ortadan kalkmış oldu.
Bu önemli maksat ise kişinin eşlerinden, dünya ile alaka sağlayan hususlardan
ve benzerlerinden uzak kalmaktır. Ya da kurdukları çadırları ile mescidi
daralttıklarından dolayı onlara çıkışmış olabilir.
Hadis-i şerifte
kadınların da itikafta payları bulunduğuna bir delil vardır. Çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara önce izin vermiş, ama bundan sonra arızi bir
sebeple onlara engel olmuştur.
Yine hadisten
anlaşıldığı üzere erkek, izni olmaksızın zevcesinin itikatına
mani olabilir. Bütün ilim adamları böyle demişlerdir. Eğer ona izin verdikten
sonra ona engel olabilir mi? Bu hususta ilim adamlarının farklı görüşleri
bulunmaktadır. Şafii, Ahmed ve Davud'a
göre Nafile itikaftan eşini, kölesini engelleyebilir ve itikaftan onları
çıkartabilir. Malik ise bunları kabul etmezken, Ebu
Hanife zevcenin çıkartılamayacığını, ama kölenin
çıkartılmasının caiz olduğunu söylemiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
3- RAMAZAN AYININ
SON ON GÜNÜNDE İBADETİ OLABİLDİĞİNCE ARTIRMAK BABI