SAHİH-İ MÜSLİM |
İTİKAF |
3- RAMAZAN AYININ SON ON
GÜNÜNDE İBADETİ OLABİLDİĞİNCE ARTIRMAK BABI
2779- Bize İshak b.
İbrahim el-Hanzali ve İbn Ebi Ömer birlikte İbn Uyeyne'den tahdis etti. İshak
dedi ki: Bize Süfyan b. Uyeyne, Ebu Ya'fur'dan haber verdi, o Müslim b.
Suvayf'dan, o Mesruk'dan, o Aişe (r.anha)'dan şöyle dediğini rivayet etti:
Ramazanın son on günü girdi mi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
geceleri ihya eder, zevcelerini uyandırır, kendisi olanca gayretini gösterir ve
izarını sıkıca bağlardı.
Diğer tahric: Buhari,
2024; Ebu Davud, 1376; Nesai, 1638; İbn Mace, 1768;
2780- Bize Kuteybe b.
Said ve Ebu Kamil el-Cahderi tahdis etti. İkisi Abdulvahid b. Ziyad'dan rivayet
etti, Kuteybe dedi ki: Bize Abdulvahid, el-Hasan b. Ubeydullah'dan şöyle
dediğini tahdis etti: İbrahim'i şöyle derken dinledim: el-Esved b. Yezid'i
şöyle derken dinledim: Aişe (r.anha) dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) Ramazanın son on günün de başka zamanlarda gösterdiği kadar gayret
gösterirdi.
Diğer tahric: Tirmizi,
796; İbn Mace, 1767
AÇIKLAMA: (2779)
Aişe (r.anha)'nın: "Ramazan'ın son on günü girdi mi Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) geceyi ihya eder ... " Bir rivayette de (2780)
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ramazan'ın son on gününde ... kadar
gayret gösterirdi."
İlim adamları
"İzarını sıkıca bağlardı" tabirinin anlamı hususunda farklı
açıklamalarda bulunmuşlardır. Bir açıklamaya göre bu, başka zamanlardaki
adetinden fazla ibadetlerde gayret göstermek demektir. Bu da ibadetlerde
bulunmak kastıyla kollarını sıvamak anlamına gelir. Ben bu iş için izarımı sıkı
bağladım, Bunun için elbiselerimi toparladım (kollarımı sıvadım) ve işimi
gücümü bırakıp kendimi buna verdim, demiştir. Bunun; ibadetleriyle meşgul olmak
için kadınlardan uzak kalmaktan kinaye olduğuda söylenmiştir.
"Geceyi ihya
ederdi" yani namaz ve daha başka ibadetleri yaparak
"Aile halkını
uyandırırdı" yani geceleyin aile halkını uyandırır ve alışılmışın dışında ibadette
daha fazla gayret gösterirdi.
Bu hadisten şu hükümler
anlaşılmaktadır:
1. Ramazan'ın son on
gününde ibadetlerin arttırılması müstehabtır. 2. Ramazan gecelerinin
ibadetlerle ihya edilmesi müstehabtır.
Mezhep alimlerimiz
gecenin tamamen kıyam ile geçirilmesi mekruhtur, şeklindeki sözleri ise bunu
devamlı yapmak ile ilgilidir. Ama Mezhep alimlerimiz bir, iki ve on geceyi ihya
etmenin mekruh olduğunu söylememişlerdir. Bundan dolayı bayram gecelerinin ihya
edilmesinin ve daha başka gecelerin ihya edilmesinin müstehab olduğunu
ittifakla kabul etmişlerdir.
"Mi'zer"
İzar'ın kendisi demektir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
4- ZİLHİCCE'NİN
İLK ON GÜNÜ ORUÇ TUTMAK BABI