SAHİH-İ MÜSLİM |
HAC |
25- KIR'AN HACCI YAPAN
KİMSENİN DE ANCAK İFRAD HACCI YAPANIN İHRAMDAN ÇIKTIĞI ZAMANDA İHRAMDAN
ÇIKACAĞININ BEYANI BABI
2974-176/1- Bize Yahya b. Yahya da tahdis
edip dedi ki: Malik'e Nafi'den rivayetini okudum. O Abdullah
b. Ömer'den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in zevcesi Havsa (radıyallahu anhum): Ey Allah'ın
Resulü! İnsanlara ne oluyor ki sen umrenin ihramından çıkmadığın halde onlar
ihramdan çıktılar dedi. Allah Rasulü: "Çünkü ben
saçlarımı zamkla yapıştırıp taradım, hediyelik kurbanlıklarıma gerdanlık
koydum. Bu sebeple kurbanlıklarımı kesinceye kadar ihramdan çıkamam"
buyurdu.
Diğer tahric: Buhari, 1566, 1697, 1725,
4398 -buna yakın-, 5916; Ebu Davud,
1806; Nesai, 2780, 2681; İbn
Mace, 3046
2975- ..
./2- Bunu bize İbn Numeyr
de tahdis etti, bize Halid
b. Mahled, Malik'den tahdis etti, o Nafi'den, o İbn Ömer'den, o Hafsa (r.a.)'dan
şöyle dediğini rivayet etti: Ey Allah'ın Rasulü! Sen
neden ihramdan çıkmadın? dedim diye hadisi buna yakın olarak rivayet etti.
AÇIKLAMA: Bu babta Hafsa (radıyallahu
anha)'nın: Ey Allah'ın Rasulü!
İnsanlara ne oluyor ki sen girdiğin umrenin ihramından çıkmamışken onlar
ihramdan çıktılar dedim o ... buyurdu." Bu hadis daha önceki bablarda defalarca delilleri ile açık bir şekilde
sunduğumuz tercih edilen sahih görüşün lehine bir delildir. O Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
veda haccında Kıran haccı yaptığı kanaatidir. Hafsa (radıyallahu anha)'nın
"umrenden" sözü ile kastettiği hacca katılan umredir.
Bu hadisten şu hükümler
de anlaşılmaktadır:
Kıran haccı yapan bir
kimse tavaf ve say yapmakla ihramdan Çıkmış olmaz. Onun ihramından çıkabilmesi
için Arafat'da vakfe yapması, cemreye taş atması,
tıraş olması ve İfrad haccı yapan kimse gibi tavaf da
yapmış olması zorunludur. İfrad haccı yaptığını kabul
edenler bunu zayıf bazı yorumlarla tevil etmişlerdir.
Yine bu hadisten
anlaşıldığı üzere Hafsa (r.anha) umre lafzı ile haccı
kastetmiştir. Çünkü her ikisi de "kast" anlamını ihtiva etmeleri
bakımından ortak bir özelliğe sahiptirler. Bununla ihramı kastettiği de
söylenmiştir. Bir diğer görüşe göre Hafsa (r.anha)
umre niyeti ile ihrama girmiş olduğunu sanmıştır. "Umrenden" sözünün
umren ile anlamına geldiği de söylenmiştir. Yani haccını feshedip başkalarının
yaptığı gibi umreye dönüştürmen (neticesinde neden ihramdan çıkmadın) demek
istemiştir. Fakat bütün bunlar zayıf ihtimallerdir. Doğru olan az önce
geçendir.
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"Başımı zampkla yapıştırıp taradım ve kurbanlıklanma da gerdanlık taktım" ibaresinden
saçları zamklayıp taramanın ve hediyelik kurbanlıklara gerdanlık takmanın müstehab olduğu anlaşılmaktadır. Her ikisi de ittifakla
sünnettir. Bütün bunlara dair açıklamalar daha önceden geçmişti.
2976-177/3- Bize
Muhammed b. el-Müsenna tahdis
etti, bize Yahya b. Said, Ubeydullah’DAN
şöyle dediğini tahdis etti: Bana Nafi',
İbn Ömer'den haber verdi. O Hafsa
(radıyallahu anhum)'dan
şöyle dediğini rivayet etti: Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'e: Sen umrenden ihramdan çıkmamış iken
insanlara ne oluyor ki ihramdan çıktılar dedim. O: "Çünkü ben hediyelik kurbanlıklanma gerdanlık taktım, saçımı zamklayarak
taradım. Bu sebeple haccın ihramından çıkmadığım sürece ihramımdan
çıkamam" buyurdu.
2977-178/4- Bize Ebu Bekr b. Ebu
Şeybe de tahdis etti. .. İbn Ömer'den rivayete göre Hafsa
(r.anha): Ey Allah'ın Rasulü! dedi deyip hadisi
Malik'in hadisi ile aynı şekilde: "Kurbanımı kesmedikçe ihramdan
çıkamam" diye rivayet etti.
2978-179/5- Bize İbn Ebu Ömer de tahdis etti ... İbn Ömer dedi ki:
Bana Hafsa (r.anha)'nın tahdis ettiğine göre Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Veda Haccı senesinde ihramdan
çıkmalarını emir buyurdu. Hafsa (r.anha) dedi ki:
Bunun üzerine ben: Senin ihramdan çıkmana engel ne? dedim. O: ''Çünkü ben
saçlarımı zamklayarak taradım, hediyelik kurbanlıklarıma gerdanlık taktım. Bu
sebeple hediyelik kurbanlıklarımı kesmeden ihramdan çıkamam" buyurdu.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
26- iHSAR SEBEBİ İLE İHRAMDAN ÇIKMANIN DA KIR'AN HACCININ DA
CAİZ OLDUĞUNU BEYAN BABI