RU’YETULLAH |
ALLAH’I GÖRMEK / ALLAH’I
Dünya’da görmek ve Ahirette görmek:
İMAM NEVEVİ; Müslim
şerhinde İman kitabı, 80. bab’da şu açıklamayı yapar:
Müminlerin Ahirette
Rablerini Görmeleri
Bilelim ki ehl-i
sünnetin tamamının kanaatine göre yüce Allah'ın görülmesi aklen mümkündür,
imkansız değildir. Aynı şekilde ehl-i sünnet ahirette Allah'ın görülmesinin
gerçekleşeceği, müminlerin de -kafirler dışarıda kalmak üzere- yüce Allah'ı
göreceklerini icma ile kabul etmişlerdir.
Mutezile, Hariciler ve
bazı Mürcieciler gibi bid'at ehlinden bir kesim ise yüce Allah'ın
yarattıklarından hiçbir kimsenin onu görmeyeceğini ve onun görülmesinin aklen
imkansız olduğunu iddia etmişlerdir.
Ancak onların bu
söyledikleri apaçık bir yanlışlık ve çirkin bir bilgisizliktir.
Çünkü ahirette yüce
Allah'ın müminler tarafından görülmesinin sabit olduğu hususunda kitap ve
sünnetin delilleri ile ashab-ı kiramın ve onlardan sonra gelen bu ümmetin salih
selefinin icmaı birbirini pekiştirmektedir. Buna dair rivayetleri yaklaşık
yirmi kadar sahabi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)' den rivayet
etmiştir. Bu husustaki Kur'an ayetleri de meşhurdur. Bid'atçilerin Allah'ın
görülmesine dair itirazlarının ise ehl-i sünnet kelamcılarının kitaplarında meşhur
cevapları vardır. Aynı şekilde diğer şüphe ve tereddütlerine de gerekli
cevaplar verilmiş olup, bütün bunlar etraflı bir şekilde kelam kitaplarında
zikredilmiştir. Bizim burada bu cevapları ayrıca sözkonusu etme zorunluluğumuz
yoktur.
Yüce Allah'ın dünyada
görülmesine gelince, daha önce bunun mümkün olduğunu belirtmiştik. Ama selefin
ve kelamcı olsun olmasın halefin çoğunluğu dünyada bunun olmayacağı
kanaatindedirler. İmam Ebu'l-Kasım el-Kuşeyri de tanınmış risalesinde İmam Ebu
Bekr b. Furek'den, onun İmam Ebu'l-Hasen el-Eş'arı'nin bu hususta iki görüşünün
bulunduğunu naklettiği hükmüne varmışlır. Bir görüşe göre bu olur, ikinci
görüşe göre olmaz.
Diğer taraftan hak
ehlinin mezhebine göre ru'yet (görmek) Yüce Allah'ın yarathklarında var ettiği
bir güçtür. Bunun gerçekleşmesi için ışıkların birleşip, bulunması şartı
olmadığı gibi, görülenin karşıda bulunması ve daha başka şartlar da sözkonusu
değildir, ama bizim birbirimizi görmemiz böyle olduğu için bu şartların varlığı
ile cereyan etmektedir, ama esas itibariyle bunlar şart değildir.
Bizim kelamcı
imamlarımız bu hususları apaçık delilleriyle açıklamış bulunmaktadır. Ayrıca
Yüce Allah'ın görülmesi için O'nun bir cihette olduğunu tespit etmeye gerek
yoktur, O bundan münezzehtir. Aksine müminler O'nu tıpkı O'nun herhangi bir
cihette olduğunu söylemedikleri gibi belli bir cihette bulunması sözkonusu
olmaksızın göreceklerdir. Allah en iyi bilendir
KURTUBİ’DE RU’YETULLAH
İLE İLGİLİ AYET VE TEFSİR VE AÇIKLAMALAR:
ALLAH'ın Görülmesi - Peygamberimiz
Allah'ı Gördü mü? (En’am 103)
Musa’nın ALLAH ile konuşması (A’raf
143)
O günde yüzler var ki; apaydınlıktır;
Rabblerine bakıcıdırlar. (Kıyame 22-25)
KAYNAKLAR’DA |
|