DEVAM: 11. RESUL-İ
EKREM S.A.V.'İN ASHABININ FAZİLETİ - ZÜBEYR BİN AVVAM
حَدَّثَنَا
عَلِيّ بْنُ
مُحَمَّدٍ.
حَدَّثَنَا
أَبُو
مُعَاوِيَةَ.
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
عُرْوَةَ،
عَنْ
أَبِيهِ،
عَنْ عَبْدِ
اللَّه بْنُ
الزُّبَيْرُ،
عَنْ الزُّبَيْرِ؛
-
قَالَ: لَقَدْ
جَمَعَ لِي
رَسُولُ اللَّه
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ أَبُويْهِ
يَوْم أُحُد.
Zübeyr (bin
el-Avvam r.a.’den rivayet edildiğine göre kendisi şöyle söylemiştir :
And olsun ki,
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Uhud savaşının olduğu gün benim için
babasını ve anasını beraber andı. (Babam, anam sana feda olsun! buyurdu.)
AÇIKLAMA:
Buhari'nin
ravilerinden Davudi der ki: Nebi, bir sahabi'yi yüceltmek için «Babam sana feda
olsun» derdi. Yahut «Anam sana feda olsun» buyururdu. Ashab'ından yalnız Zübeyr
bin Avvam ve Sa'd bin Ebi Vakkas için «Babam, anam sana feda olsun» buyurmakla
onları mümtaz bir tarzda yüceltmiştir.
Bu cümle bir
dua mahiyetinde değildir. Sırf yüceltmek için kullanılan bir sözdür.
Buhari'nin,
Zübeyr r.a.'ın menkıbeleri bahsinde AbduIIah bin Zübe r.a.'den rivayet ettiği
başka bir hadiste Beni Kurayza günü Zübeyr r.a.'ın :
... Ben, Beni Kurayza'dan dönünce Resülullah
s.a.v., bana babası ile anasını bir arada yad ederek: ''Babam, anam sana feda
olsun!'' buyurduğunu söylemiştir. Bu
duruma göre Nebi s.a.v.'in hem Hemdek savaşında hem de Uhud harbinde Zübeyr
için bu cümleyi kullandığı anlaşılır.
Sindi diyor ki:
Övgüye liyakatlı olan kişiyi gerektiğinde huzurunda övmenin caiz olduğu bu
hadisten anlaşılır. Tabii taraflar için manevi yönden bir sakınca doğurursa
övmek caiz olmaz.