DEVAM: 11. RESUL-İ
EKREM S.A.V.'İN ASHABININ FAZİLETİ - ABDULLAH BİN MES'UD
حَدَّثَنَا
الحَسنُ بْنُ
عَلِيّ
الخَلاَّلُ.
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
آدَمَ.
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ
عَيَّاشٍ،
عَنْ عَاصِمٍ،
عَنْ زِرٍّ،
عَنْ عَبْدِ
اللَّه بْنُ
مَسْعُودٍ؛
-
أَن أَبَا
بَكْرٍ
وَعُمَرَ
بَشَّرَاهُ
أَن رَسُولَ
اللَّهِ صَلى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلمْ
قَالَ ((مَنْ
أَحَبَّ أَن
يَقْرَأَ
القُرْآنَ
غَضَاً كَمَا
أُنْزِلَ،
فَلْيَقْرَأُهُ
عَلَى
قِرَاءَةِ
ابْن أُمِّ عَبْدٍ)).
Abdullah İbni
Mes'ud r.a.’den rivayet edildiğine göre Ebu Bekir ve Ömer r.a. kendisini
Resulullah s.a.v.’in şu buyruğu ile müjdelediler:
‘’Kim, yeni
indiği gibi Kur'an’ı okumağa heves ederse, İbni Ümmi Abd’in kıraatı üzerine onu okusun.’’
AÇIKLAMA:
İlk
Müslümanlardan ve bir rivayete göre 6'ncı müslüman olan İbn-i Ümm-i Abd r.a.
müslüman olur olmaz hemen Nebi s.a.v.'e hizmet etmeye başlamış, bütün savaşlara
katılmış, hazerde ve seferde ondan ayrılmamıştır. Böylece daima Efendimizin
sohbetinde bulunduğu için fıkıhta ve Kur'an-ı Kerim kıraatı hususunda en yüksek
mevkii ihraz' etmiştir.
Kelimelerin
zabtına ve rivayetin iyice alınmasına azami titizlik ve önem göstermiştir.
Bizzat Resül-i Ekrem'in mübarek ağzından 70 sure hıfzetmiştir. Resulullah
s.a.v. onun hafızlık ve kıraat hususundaki mahareti ve ehemmiyet verişini zaman
zaman takdir ederlerdi. Hadis de bu takdirin bariz bir örneğidir.
Hadis metninde
geçen «Gadd» kelimesi: lugatta tap taze ot, yeni yağan ve hiç değişmeyen
yağmur, hurmanın çiçek yerinde çıkan yeni tomurcuk, yeni doğan buzağı vesair
manalara gelir. Burda da "taze ve yeni» manasınadır.
İbn-i Ümm-i
Abd'in kıraatından maksad, onun kıraat yolu ve okurken takındığı tavırdır.
Yahut da Nebi'in huzurunda bir ara okumuş olduğu Nisa suresinin başından 41.
ayete kadar olan, parçadır.