DEVAM: 13. CEHMİYYE'NİN
İNKAR ETTİĞİ ŞEYLERİN BEYANI BABI
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْر
بْن أَبِي
شَيْبَةَ. حَدَّثنَا
وَكِيْع،
عَنْ
سُفْيَان،
عَنْ أَبِي
الزناد، عَنْ
الأعراج،
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ؛
قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلمْ: ((إِن
اللَّه يضحك
إِلَى رجلين
يقتل أحدهما
الآخر. كلاهما
دَخَلَ
الْجَنَّة.
يقاتل هَذَا
فِيْ سبيل
اللَّه
فِيستشهد. ثُمَّ
يتوب اللَّه
عَلَى قاتله،
فِيسلَمْ، فِيقاتل
فِيْ سبيل
اللَّه
فِيستشهد)).
Ebu Hureyre
r.a.’den rivayet edildiğine göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle
buyurdu:
'' Birisi
diğerini öldüren iki kişiyi şüphesiz Allah gülerek karşılar. Her ikisi de
Cennet’e girer. '' (Sahabiler buna
şaşarak:
Ya Resulallah
hem katil hem maktul ikisi birden nasıl Cennet’e girer? diye sorunca da,
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
'' Şu (müslüman)
Allah yolunda çarpışarak şehid düşer (ve Cennet’e girer.) Sonra Allah katilini
hidayet eder o da müslüman olur sonra Allah yolunda cihad eder ve neticede o da
şehid edilir '', (diye cevap verdi.)
AÇIKLAMA:
Hadis metninin
başında geçen «Yadhaku = güler» fiilinin Allah hakkında kullanılırken çeşitli
şekillerde yorumlandığı hususunu 181. hadisin izahın var.
Buhari bu
hadisi «Cihad ve Siyer» de hemen hemen aynı lafızlarla rivayet etmiştir.
BUHARİ HADİSİ İÇİN BURAYA TIKLAYIN
Müslim de
«Emaret» te daha uzun bir metin halinde rivayet etmiştir. Terceme ederken
parantez içindeki ilaveler Müslim'in rivayetinden istifade edilmekle
yapılmıştır.
NÜSLİM HADİS’İ İÇİN BURAYA TIKLAYIN
İbn-i
Abdi'l-Berr: Bu hadisten Allah yolunda canını feda eden her mu'minin kesinlikle
Cennetlik olduğu hükmü çıkarılır.
Bütün alimlere
göre; bu hadiste birinci katil katl suçunu işlerken kafir olan bir kimsedir,
demiştir. Nitekim, Buhari de hadisten bu manayı anladığını hadis'in
başlığındaki sözleriyle ifade etmiştir: «Bir kafir bir müslümanı öldürür, sonra
katil müslüman olur ve dininde samimi olur. En sonunda savaş meydanında şehid
edilir. Bu süretle ikisi de Cennet'e girmiş olur.»
Buhari'nin
Şarihi Ayni ise: «Birinci katilin behemhal kafir olmasını kabul etmek gerekmez.
Çünkü bu hükmün müslümana da şümullendirilmesine engel yoktur. Şöyle ki bir
müslüman bir müslümanı amden öldrürse sonra tevbe edip Allah yolunda şehid
düşse o da Cennetlik olur» diyor.
Müslim'de bu
hadisin başlığında: «İki adamdan birisi diğerini öldürür de ikisi Cennetlik
olur, beyanı» denilmiştir. Bu başlıkta birinci katilin kafir olduğu
belirtilmemiştir. Fakat gerek Müslim'de ve gerekse İbn-i Maceh'in «Sünen»inde
rivayet edilen metinlerde, birinci katilin katl hadisesinden sonra müslümanlığı
kabul ettiği açıkca ifade edildiğine göre; bu hadisten çıkarılan hüküm,
müslümanlığı şehid eden kafir katilin bilahare İslamiyeti kabul ederek Allah
uğrunda yaptığı cihad esnasında şehid edilmekle Cennetlik olduğuna aittir.
Bununla beraber bir kafir, bilahare müslümanlığı kabul ederek şehid edilince
kendisine verilen Cennetlik mükafatının bir benzerinin asi mu'min şehide ihsan
buyurulmasına Ayni'nin dediği gibi bir engel yoktur.
A l l a h d a h a
i y i b i l i r.