DEVAM: 13. CEHMİYYE'NİN
İNKAR ETTİĞİ ŞEYLERİN BEYANI BABI
حَدَّثنَا
هِشَام بْن
عَمَّار.
حَدَّثنَا صد
قة بْن خالد.
حَدَّثنَا
ابْن جابر؛
قَالَ سَمِعْت
بسر بْن
عُبَيْد
اللَّه يقول:
سَمِعْت أبا
إدريس
الخولاني
يقول: حدثني
النواس بْن
سمعان الكلابي،
قَالَ:
-
سَمِعْت
رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
يقول: ((مَا من
قلب إِلاَّ بين
إصبعين من
أصابع
الرَّحْمَن.
أَن شاء أقامه
وإن شاء
أزاغه)) وكان
رَسُول
اللَّه صَلى اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
يقول: ((يا مثبت
القلوب ثبت
قلوبنا عَلَى
دينك)) قَالَ: ((والَمْيزان
بيد
الرَّحْمَن
يرفع أقواما
ويخفض آخرين
إِلَى يوم
القيامة)).
En-Nevvas bin
Sem'an El-Kilabi r.a.’den rivayet edildiğine göre kendisi: Ben Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem’den şöyle buyururken işittim, demiştir:
''
Her kalp ancak Rahman’ın parmaklarından iki parmak arasındadır. Eğer dilerse
(hak üzerinde) durdurur ve şayet dilerse saptırır. ''
(Ravi en-Nevvas
devamla:) ve Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle dua ederdi.
(demiştir):
'' Ey kalpleri
(dilediği üzerinde) sabit kılan Allah! Kalblerimizi dinin (olan İslamiyet)
üzerinde sabit kıl. ''
(Ravi bundan
sonra da) Resulullah şöyle buyurdu, demiştir:
'' Terazi
Rahman’ın elindedir. Kıyamet gününe kadar bazı kavimleri yükseltir, bir kısım
kavimleri de alçaltır. ''
Not: Zevaid, bu
hadisin isnadının sahih olduğunu belirtmiştir.
Nevvas:
Sahabi'dir. 17 hadisi vardır. Müslim 3 hadisini rivayet etmiştir. Ravileri: Ebu
İdris el-Havlani 've Cübeyr bin Nefir'dir. (Hulasa, sah. 406)
AÇIKLAMA:
Hadiste geçen
parmak, el ve terazi kelimeleri hakkında bundan önceki 195 - 198 nolu
hadislerin izahında gerekli bilgiyi verildi.
Kalbin
hidayetten dalalete ve dalalet'ten hidayete döndürülmesinin Allah için çok
basit olduğunu ve iman hali olsun küfür hali olsun her an değişebildiği
belirtilmektedir.
Mu'min'in her
an tetikte olup imaını kontrol etmesi ve zarar görmemesi için uyanık olması ve
her şey'e hakkıyla hakim olan Allah'ın kendisini korumasını, İslam da sabit
tutmasını istemelidir.