DEVAM: 17 - ALİMLERİN
FAZILETİ VE İLiM TALEBİNE TEŞVİK BABl
حَدَّثنَا
هِشَام بْن
عَمَّار.
حَدَّثنَا صدقة
بْن خالد.
حَدَّثنَا
عُثْمَان بْن
أبِي عاتكة،
عَن عَلِيّ
بْن أبِي
يزيد، عَن
القاسم، عَن
أبِي أمامة؛
قَالَ:
-
قَالَ رَسُول
اللّه صَلى
اللّه
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ:
((عَلِيّكم بهَذَا
العلم قبل أَن
يقبض. وقبضه
أَن يرفع)). وجمع
بين إصبعيه
الوسطى والتي
تلي الإبهام
هَكَذَا.
ثُمَّ قَالَ
((العالم
والمتعلم
شريكان فِي
الأجر. ولا
خير فِي سائر
الناس)).
فِي
الْزَوَائِدِ:
فِي
إِسْنَادُهُ
عَلِيّ بْن
يزيد،
والجمهُوَر
عَلَى
تضَعِيْفه.
Ebu Umame
r.a.’den Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu, dediği rivayet
olunmuştur:
'' Bu (din) ilmi
yok edilmeden önce ona sarılmak, üzerinize borçtur. (Din) ilminin yok edilmesi,
onun kaldırılmasıdır, (alimlerin ölüp tükenmesidir.) Resulullah bu arada elinin
orta parmağı ile şehadet parmağını şöyle birleştirdi. Sonra buyurdu ki: Alim ve
öğrencisi sevapta ortaklardır. Sair insanlarda (bu) hayır yoktur. ''
Not: Hadis’in
ravilerinden Ali bin Yezid’in zayıflığı cumhur tarafından beyan edildiği için
isnadın zayıf olduğu Zevaid de bildiriliyor.
AÇIKLAMA:
Hadis din
ilmini yaşatmanın, kollayıp gözetmenin ve ona sahip çıkıp geliştirilmesine
çalışmanın müslüman için kutsal bİr borç olduğunu ve Alimlerin ölüp yerIerinin
boş kalması suretiyledin ilminin ortadan kaldırtlniış olacağını bildirmektedir.
Bu acı haberi verirken ResuluIlah s.a.v.'in orta ve şahadet parmaklarını
toplayrp birleştirmesi. iki parmağın bir birine yakınhgı gibi onun zamanı ile
ilmin kaldınlacağı zamanın birbirine yakınlığına işaret için olabilir. Yahut
Nebi s.a.v.parmaklarını havaya kaldırarak göğe işaretle' ilinin şöyle
kaldırılacağını belirtmek istemiş olabilir,
Hadisin son
fıkrasında: .Alim ve öğrencisinden başka insanlarda hayır yoktur., tabiri ile
şuna işaret edilmiştir: İnsan Allah'a kulluk için yaratılmıştır. Amaç olan
kulluğun nasıl olacağını bilmek için kişi bilmediklerini öğrenmeyi, öğrenen
kişi öğrendiklerini kendisinden daha az bilgisi olan'a aktarmayı terk
etmemelidir.
Kişi kendisine
lazım olan bilgiyi almakla mükelleftir. Bununla beraber hayır sahibi olabilmek
için o an kendisine lazım olmayan yada başkasına faydası olabilecek şeyleri de
öğrenmesi lazımdır. Böylece kendisi bir başvuru kaynağı olur. Günümüzde ilim
farzları yerine getirmeye yetecek bilgi gibi görülüyor. Halbuki bir insanın
ömrü tüm meseleleri öğrenmesine yetmez. Kişi hayatı boyunca öğrenci ve
öğretmenlik yapmak istese vakti yetmeyeceğine göre öğrenmekten ve öğretmekten
vazgeçen kişi hayırlı olduğunu nasıl iddia eder.