DEVAM: 6 – ABDEST’İN
SEVABINI BEYAN BAB’I
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ.
ومُحَمَّد
بْن بشار؛
قالاَ:
حَدَّثنَا
غندر،
مُحَمَّد بْن
جعفر، عَن
شعبة، عَن
يعلى بْن
عطاء، عَن
يزيد بْن طلق،
عَن عَبْد
الرحمن بْن
البيلماني،
عَن عمرو بْن
عبسة؛ قَالَ: -
قَالَ رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلمْ: ((أَن
العبد إِذَا
توضأ فغسل يديه،
خرت خطاياه من
يديه. خرت
خطاياه من
يديه. فإِذَا
غسل وجهه خرت
خطاياه من
وجهه. فإِذَا غسل
ذراعيه ومسح
برأسه خرت خطاياه
من ذراعيه
ورأسه. فإِذَا
غسل رجليه خرت
خطاياه من
رجليه)).
Amr bin Abasa
r.a.’den rivayet edildiğine göre Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle
buyurdu demiştir:
‘‘Şüphesiz
kul abdest aldığında ellerini yıkadığı zaman hataları ellerinden düşüp gider.Yüzünü
yıkayıncada yüzünden hataları düşüp gider.(Yüzünden) sonra kollarını yıkadığı
ve başını meshettiği vakit kollarından ve başından hataları düşüp
gider.Ayaklarını yıkayınca ayaklarından hataları düşüp gider. ‘‘
AÇIKLAMA: Sindi diyor ki, eğer işlenen hatalar anılan
organlara taallük edip gerektiğinde yapışabilen ve ayrılabilen cinsten ise
bunların mübarek abdest suyu ile giderilmesi normaldir. Bu nevi tabirIerin
mahiyetini Allah'ın ilmine havale etmek daha uygundur. Bazıları da bu tür
ifadeleri istiare ve mecaz olarak izah etmişlerdir.
Bu hadis mana
ve metin bakımından bir önceki (282nolu) hadis'e benzer.
Sadece şu
farkla ki burada yüzden. önceki el yıkama ile de hataların giderildiği
bildiriliyor. Diğer taraftan mazmaza ve istinşak'tan bahsedilmiyor .