DEVAM: 17 - KÜÇÜK VE
BÜYÜK ABDEST BOZARKEN KIBLE'YE DOĞRU DURMANIN YASAKLlĞI BABI
حَدَّثنَا
أَبُو
الطاهر،
أَحْمَد بْن
عمرو بْن
السرح. أنا
عَبْد اللَّه
بْن وهب.
أخبرني يونس
عَن ابْن
شهاب، عَن
عطاء بْن
يزيد؛
أَنَّهُ سمع
أَبَا أيوب
الأنصاري يَقُوْلُ:
-
نهى رَسُول
اللَّه صَلى
اللَّه عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
أَن يستقبل
الَّذِي يذهب
إِلَى الغائط
القبلة. و قال
((شرقوا أَوْ
غربوا)).
Ebu Eyyub
El-Ensari r.a.’den ,şöyle dediği rivayet edilmiştir: Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem,
kaza-i hacet etmeye giden kimsenin kıble’ye doğru durmasını yasakladı ve:
''
(Medine’nin) doğu veya batısına doğru durunuz. '' buyurdu.
AÇIKLAMA:
Bu hadis,
kıble'ye doğru durup kaza-i hacet etmenin yasaklığına delalet eder. Hadisin
Doğuya veya batıya doğru durunuz» emri, Medine-i Münevvere'de bulunanlara
aittir. Çünkü orada doğu veya batıya dOğru duran kimsenin ne yüzü ne de arkası
kıble'ye gelir. Başka bölgede bulunanlar ise kıble'ye hürmeten başka yöne
döner. Önleri ve arkaları kıble yönüne düşmemek esastır. İcabında kıble yönü
bir bölge halkının doğusu veya batısına da düşebilir. Bu takdirde doğu veya
batıya dönmelerinin yasaklıgı aşikardır.
Buhari'nin yine
Ebu Eyyub el-Ensari r.a.'den rivayetinde;
'Biriniz abdest
bozmaya gittiği zaman kıble'yi ne karşısına alsın, ne arkasına' buyurulmuştur.
Görüldüğü gibi Buhari'nin rivayetinde kıble'ye sırt çevirme de yasaklanmıştır.
Halbüki müellifin rivayetinde bu hüküm yoktur.
Müslim'in Ebu
Eyyub El-Ensari r.a.'den aldığı rivayet ise mana bakımından Buhari'nin rivayeti
gibidir. Yani burada da kıble'ye arka çevirmek yasaklanmıştır.