DEVAM: 72- HER NAMAZ
İÇİN ABDEST ALMAK VE BÜTÜN NAMAZLARI BİR ABDESTLE KILMAK
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ،
وعلي بْن
مُحَمَّد.
قَالاَ:
حَدَّثنَا
وَكِيْع،
عَنْ
سُفْيَان،
عَنْ محارب بْن
دثار، عَنْ
سليمان بْن
بريدة، عَنْ
أَبِيْهِ؛
-
أَن
الْنَّبِيّ
صَلى اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَمْ
كَان يتوضأ
لكل صلاة.
فلَمْا كَان
يوم مكة صلى
الصلوات كلها
بوضوء واحد.
Büreyde (bin
El-Hüseyn (r.a.)'den rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir :
«Nebi (Sallallahu
aleyhi ve sellem), her (farz) namaz için abdest alırdı. Mekke'nin fethedildiği
gün olunca farz namazların hepsini bir abdestle kıldı.»
Diğer tahric:
Müslim, Nesai, Ebu Davud, Beyhaki ve Tahavi.
AÇIKLAMA :
Tirmizi de, bir
kaç tarikten rivayet ederek hadisin hasen-sahih olduğunu beyan etmiştir. Bazı
rivayetlerdeki metin daha uzundur. Örneğin: Ebu Davud'un rivayeti mealen
şöyledir:
''Fetih günü
Resulullah (s.a.v.) beş vakit namazı bir abdestle kıldı ve mestleri üzerine
meshetti. Bunun üzerine Ömer r.a. O'na; Şimdiye kadar yapmadığın bir şey
yaptığını görmüş oldum, deyince Resulullah (s.a.v.) cevaben: ''Ben bunu kasden
yaptım.'' buyurdu."
Resul~i Ekrem
(s.a.v.)'in o zamana kadar her farz namaz için abdest almayı ekseriyetle itiyat
haline getirmiş iken Fetih günü bir günlük namazlan bir abdestle kılması Hz.
Ömer (r.a.)'in dikkatini çekmiş ve bunun için de: . Ya Resulallah! Şimdiye
kadar yapmadığın bir şeyi yapmış oldun, demekle bir nevi bunun mahiyetini
öğrenmek istemiştir.
Hadis, birçok
farz namazı ve nafileleri bir abdestle kılmanın caizliğine delalet eder.
Muteber olan alimlerin icmaı ile bu caizlik sabittir. Tirmizi: İlim ehlinin uygulaması
budur, demiştir.
İKİ HADİS'TEN
ÇıKARILAN FIKHİ HÜKÜMLER
1)- Bir kaç
farz namazı bir abdestle kılmak caizdir.
2)- Her farz
namaz için abdest tazelemek müstahabtır.
3)- Resul-i
Ekrem (s.a.v.). Mekke Fethine kadar geçen zamanda ekseriyetle her farz namaz
için abdest tazelerdi.
4)- Alimin
kendisinden üstün olan şahsiyetin mutad'ına muhalif olan fiil ve
davranışlarının nedenini .sorması caizdir. Çünkü mutad'ına muhalif olan
hareket, sehven yapılmış olabilir .. Bazen de alimin bilmediği bir nedenle
kasden yapılır, soruşturma neticesinde o şahsiyetten istifade edilmiş olur.
5)- Kendisine
soru tevcih edilen üstün şahsiyet, soruyu cevaplandırmalıdır.