DEVAM: 82- ELBİSEDEN
MENİYİ OVALAMAK
حَدَّثنَا
أَبُو بَكْرِ
بْن أَبِي
شَيْبَةَ.
حَدَّثنَا
هشيم، عَنْ
مغيرة، عَنْ
إبراهيم،
عَنْ الأسود،
عَنْ
عَائِشَة؛
قالت:
-
لَقَدْ
رأيتني أجده
فِيْ ثوب
رَسُول اللَّه
صَلى اللَّه
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
فأحته عَنْهُ.
Aişe (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre şöyle söylemiştir :
«Şüphesiz, Ben
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve sellem)'in elbisesinden meniyi bulup, onu
elbiseden kazıdığımı bilirim.»
AÇIKLAMA :
Elbiseye
dokunan meninin ovalanması ile yetinildigine dair olup muhtelif senedlerle Hz.
Aişe r.anha'dan rivayet edilen hadisi Müslim, Nesai, Tirmizi ve Ebu Davud da
rivayet etmiştir.
538 nolu
rivayette Hz, Aişe (r.anha)'ya gittiği bildirilen misafirin ismi burada
anılmamıştır, Ebu Davud'un süneninde; Misafirin ravi Hemman bin El-Haris olduğu
belirtilmiş, Müslim'in bir rivayetinde, misafirin Abdullah bin Şihab El-Halani
olduğu bildirilmiştir. EI-Menhel yazarı; 'Bu duruma göre misafirlik olayı iki
defa vuku' bulmuş' demiştir .
Kurumuş olan
meninin ovalamakla temizlendiğine hükmeden alimler, bu hadisi delil
göstermişlerdir.
MENİ HAKKINDAKİ
İHTİLAF:
A- Meninin
necis olduğunu söyleyen alimler:
1. Sevri,
Evzai, Ebu Hanife ve Malik (r.a.), meninin necis olduğuna hükmetmişlerdir.
Bunlardan Ebu Hanife, meninin kuruduğu zaman ovalamakla temizlenebileceğini
söylemiştir. Ahmed bin Hanbel'den yapılan bir rivayette böyledir. Bunlardan
Malik ve Evzai ise: Yaş olsun kuru olsun meniyi yıkamak gerekir, demişlerdir.
2. El-Leys bin
Sa'd: Meni necistir. Fakat dokunduğu yer yıkanmadan kılınan namazın iadesi
gerekmez, demiştir.
3. El-Hasan bin
Salib: Meni elbisede olduğu zaman çok bile olsa, bununla kılınan namazın iadesi
gerekmez.. Şayet bedende ise, az bile olsa, namazın iadesi gerekir, demiştir.
Meni'nin
necasetine hükmeden alimler, Buhari, Müslim, Ebu Davud, ve İbn-i Maceh'in Hz.
Aişe'den rivayet ettikleri ve Peygamber'in elbisesine dokunan meninin
yıkatıldığına dair hadisi delil göstermişler, bir de meniyi bevl ve hayız
kanına kıyaslamışlardır.
B- Meninin
Temiz Olduğunu Söyleyen Alimler:
Şafii, Davud,
İbnü'l-Münzir, Said bin El-Müseyyeb, Ata', İshak ve Ebu Sevr, meninin temiz
olduğuna hükmetmişlerdir. Ahmed bin HanbeI'den yapılan iki rivayetin en sahihi
de budur.
Sahabilerden
Ali, Sa'd bin Ebi Vakkas, ibn-i Ömer ve Aişe (r.anhum)'un meninin tahir (temiz)
olduğunu söyledikleri ıivayet olunmuştur:
Bu alimlerin
delili meninin ovalanmasıyla yetinildiğine dair rivayetlerdir. Bunlar: Eğer
meni necis olmuş olsaydı. kan ve diğer necisler gibi ovalanması yetmezdi,
demişlerdir.