DEVAM: 132- KIZ, HAYIZ
ÇAĞINA GELİNCE BAŞ ÖRTÜSÜZ NAMAZ KILAMAZ BABI
حدّثنا محمد
بْن يَحْيَى.
حدّثنا أَبُو
الوليد وأبو
النعمان.
قالا: حدّثنا
حماد بْن
سلمة، عَنْ
قتادة، عَنْ
محمد بْن
سيرين، عَنْ صفية
بِنْت الحرث،
عَنْ
عَائِشَة، -
عَنْ النَبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم قال:
((لاَ يقبل
الله صلاة
حائض إِلاَّ
بخمار)).
Aişe (r.anha)'dan
rivayet edildiğine göre Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur :
«Allah, hayız
görme çağına gelmiş olan kadının baş örtüsü olmaksızın (kıldığı) namazı kabul
etmez,
AÇIKLAMA :
Bu hadisi
Ahmed, Tirmizi, Ebu Davud, İbn-i Huzeyme, El-Hakim. Beyhaki ve Taberani de
rivayet etmişlerdir. Taberani'nin rivayeti biraz daha uzundur.
''Allah ...
kabul etmez'' tabirinden maksad, hayız çağına gelmiş olan kadının baş örtüsüz
olarak kıldığı namaz sahih değildir. Bir cemaat, hadisi böyle açıklamıştır.
Hadiste geçen
''Haiz'' kelimesiyle, hayız yaşına gelmiş olan kadın kasdedilmiştir. Bi'l-fiil
hayız halindeki kadın kasdedilmemiştir. Çünkü ona hayız günlerince namaz kılmak
vacib değildir, hatta namaz kılması yasaktır.
Bazı alimlere
göre: ''Allah ... kabul etmez.'' tabirinden maksad, Allah tam olarak kabul
etmez, demektir.
Avret
bakımından cariye, hür kadın gibidir, diyen Zahiriye mezhebi mensubları, bu
hadisi. delil göstermişlerdir. Fakat Cumhur: Cariye avreti, erkeğinki gibi,
göbek ile diz kapağı arasıdır, demişlerdir. Cumhurun delili şu mealdeki
hadistir:
''Biriniz
cariyesini kölesiyle veya hizmetçisiyle evlendirdiği zaman, artık cariyesinin
diz kapağı ile göbeği arasına bakmasın.'' Bir de şu hadisi delil
göstermişlerdir:
''Adam, bir
cariye satın almak istediği zaman, avret mahalli hariç, başka yerlerine
bakabilir.
Cariyenin
avreti, diz kapağı ile peştemalini bağladığı yer arasıdır.''
Hadis, namaza
duran kadının başını örtmesinin farz olduğuna delalet eder. Bu husustaki
açıklama yukarıda geçti.