133- HAYIZLI KADIN
(KINA İLE) BOYANABİLİR, BABI
حدّثنا محمد
بْن يَحْيَى.
حدّثنا حجاج.
حدّثنا يزيد
بْن إبراهيم.
حدّثنا أيوب،
عَنْ معاذ؛ - أَن
امرأة سألت
عَائِشَة
قالت: تختضب الحائض؟
فقالت: قَدْ كنا
عند النَبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَم
ونحن نختضب.
فلم يكن
ينهانا
عَنْهُ.
فِيْ
الزوائد: هذا
الإسناد صحيح
. وحجاج هُوَ ابْن
منهال. وأيوب
هُوَ
السختيانىّ.
Muaza
(r.anha)'dan rivayet edildiğine göre: Bir kadın, Aişe (r.anhayye: Hayizlı kadın
kına ile boyanabilir (mi?) diye sormuş, Aişe (r.anhal'de:
Biz, kına
kullandığımız halde Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yanında bulunuyorduk
da, bizi bundan men etmezdi, diye cevap vermiştir."
Not: Zevaid'de;
Bu isnad sahihtir. Ravi Haccac, İbn-i Minhal'dır, Ravi Eyyub da
es-Sahtiyani'dır, denmiştir.
AÇIKLAMA :
Miftahu'l-Hace
yazan şöyle der: Hadis, hayızlı kadının kına ile boyanmasının caizliğine
delalet eder. Kına'nın saç, eller ve ayaklarda kullanılması hususunda bir fark
yoktur. Kadını erkekten ayıran sünnet budur. Kadınların kına kullanmayı
terketmeleri mekruhtur. Bazı alimler: Hayızlı kadın'ın ve cünübün önce kına
kullanması, sonra ğusletmesi caizdir, demişlerdir. (Yani kına rengi, ğuslün
sıhhatine engel olmaz, denmek istenmiştir.
ERKEKLERİN SAÇ
BOYAMASINA AİT DÖRT MEZHEBİN GÖRÜŞÜ:
1- Hanefi
alimlerine göre, erkeğin sakalını ve başını kına ile boyaması müstahabtır.
Kınayı: el ve ayaklarda kullanması ise mekruhtur. Çünkü onda kadınlara benzemek
vardır.. Keza, şer'i bir amaç olmaksızın saçlarını siyah renkle boyaması da
mekruhtur. Savaşta düşmana karşı daha heybetli görünmesi gibi şer'i bir amaçla
siyaha boyarsa iyi bir şey yapmış sayılır. Eğer eşine karşı süslenmek için
yaparsa bir kavle göre mekruhtur, diğer bir kavle göre mekruh değildir.
2- Şafii
mezhebine göre saç ve sakalı siyaha boyamak mekruhtur.. Sarı ve kırmızıya
boyamaya gelince; eğer savaşta düşmana karşı daha kuvvetli ve genç görünmek
gibi şer'i bir gaye ile olursa caizdir. Fasit bir amaçla olursa, kötü bir şey
yapmış olur. Keza çevresinin itibar ve saygısını kazanmak, şahidliğinin kabul
edilmesi ve benzeri fena gayelere ulaşmak için yaşlı görünmek üzere saç ve
sakalı beyaza boyaması da mekruhtur. Sakalı beyaza boyamak mekruh olduğu gibi
ağaran kılları yolmak da mekruhtur.
3- Malikiler'e
göre erkeğin ağaran saç ve sakalını siyaha boyaması tenzihen mekruhtur. Ancak,
düşmanı korkutmak gibi şer'i bir maksatla yaparsa mahzuru yoktur. Bilakis sevab
kazanır. Ama evlenmek istediği bir kadını aldatarak ona genç görünmek gibi
fasit bir niyetle yaparsa haram işlemiş olur. Kına gibi, saçları sarartan
boyayı kullanmak mekruh değildir. Çünkü erkeğin saç ve sakalını kına ve
benzerişeylerle boyaması caizdir. El ve ayaklarında kına ve benzerini
kullanması caiz değildir. Çünkü kadınlar süs için bunu kullanırlar. Erkeklerin
kadınlara benzemeleri caiz değildir.
4- Hanbeliler'e
göre kına ve benzeri boyaları kullanmak sünnettir. Fakat siyaha boyamak, şer'i
bir niyetle olursa mekruh değildir. Aksi takdirde mekruhtur. Şayet evlenmek
istediği kadına genç görünmek gibi kötü bir niyetle yaparsa haramdır.