8- EVLERDE MESCİDlER
EDİNME BABI
حَدَّثَنَا
أبو مروان،
مُحَمَّد بْن
عثمان. حَدَّثَنَا
إبراهيم بْن
سعد، عَن ابن
شهاب، عَن
محمود بْن
الربيع
الأنصاري،
وكان قد عقل مجة
مجها رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسلَّمْ
من دلو في بئر
لهم، عَن
عتبان بْن مالك
السالمي،
وكان إمام
قومه بني
سالم. وكان شهد
بدراً مع
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ.
قَالَ:
-
جئت رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
فقلت: يا
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسلَّمْ!
إني قد أنكرت
من بصري. وإن
السيل يأتي
فيحول بينه
وبين مسجد
قومي. ويشق
عليّ اجتيازه.
فإن رأيت أن
تأتيني فتصلي
في بيتي
مكاناً أتخذه
مصلى، فافعل.
قَالَ ((أفعل)).
فغدا رَسُول اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
وأبو بكر، بعد
ما اشتد
النهار،
واستأذن. فأذنت
له. ولم يجلس
حتى قَالَ
((أين تحب أن
أصلي لك من
بيتك؟)) فأشرت
له إلى المكان
الذي أحب أن أصلي
فيه. فقام
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ.
وصففنا خلفه.
فصلى بنا ركعتين.
ثم احتبسته
على خزيرة
تصنع لهم.
Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in kendilerine ait bir kuyudaki kovadan (mübarek
ağzına) aldığı suyu yüzüne püskürttüğünü hatırlayan Mahmud bin er-Rabi'
el-Ensari (r.a.)'den, o da, Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem ile beraber
Bedir savaşına katılan ve mensubu bulunduğu Beni Salim kabilesinin imamlığını
yapagelen İtban bin Malik es-Salimi (r.a.)'den rivayet ettiğine göre İtban
(r.a.) şöyle söylemiştir :
Ben, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yanına gelerek :
'Ya Resulallah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)! Gerçekten gözüm zayıfladı. (Yağmur yağdığı zaman) sel gelir de benimle kavmimin mescidi arasına
girer ve onu geçmek bana meşakkat verir. Eğer benimle evime gelmeyi ve mescid
edineceğim bir yerinde bir namaz kılmayı uygun görürseniz bunu lutfediniz,
dedim. O da:
« Yaparım.» buyurdu. Ertesi gün Resulullah sallallahu
aleyhi ve sellem Ebu Bekir (r.a.) ile gün yükseldikten sonra teşrif etti ve
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (eve girmek için) izin istedi. Ben de
girmesine izin verdim. Eve girdiğinde:
«Sen evinin
neresinde mescid edinmen için namaz kılmamı arzuluyorsun ?» buyuruncaya kadar
oturmadı. Bunun üzerine ona namaz kılmasını arzu ettiğim mekanı işaretledim.
Resulullah Sallallahu aleyhi ve sellem de namaz'a durdu. Biz de arkasında saf
olduk. Bize iki rek'at namaz kıldırdı. Sonra sonra kendileri için pişirilen bir
hazire (yi yenmesi) için onu alıkoydum.
AÇIKLAMA :
Mecc:
Nevevi'nin beyanına göre alimler: Mecc ağızdan suyu püskürmektir, demişlerdir.
Buhari'nin rivayetinde Mahmud bin er-Rabi': Nebi (s.a.v.)'in yüzüme su
püskürdüğünü hatırlarım, demiştir.
Çocukların
yüzüne su püskürmekte, onlarla şakalaşmak ve babalarına ikram etmek gibi
yararlar vardır. Bazı alimler: Nebi (s.a.v.) Mahmud (r.a.)'ın yüzüne mubarek
ağzındaki suyu püskürmek ile, Mahmud (r.a.)'in bu olayı bellemesi ve bilahere
anlatmakla rivayet faziletine kavuşmasını ve sahabiliğinin sabitliğini
kasdetmiştir, demişlerdir. O tarihte Mahmud (r.a.) beş yaşında idi. Dört
yaşında olduğu da söylenmiştir. Nebi (s.a.v.) henüz hayatta iken, Mahmud (r.a.l
bilahere mümeyyizlik çağına ermiştir.
Kastalani'nin
beyanına göre İtban Cuma günü Nebi (s.a.v.)'e müracaat etmiş ve Nebi (s.a.v.)
Cumartesi günü onun evini şereflendirmiştir. Ebu Uveys'in rivayetine göre
beraberlerinde Ömer (r.a.) de bulunmuştur. Müslim'in bir rivayetine göre İtban:
Nebi (s.a.v.) ve Sahabilerden Allah'ın dilediği zatlar geldi. demiştir.
Rivayetlerin arası şöyle bulunmuştur:
Nebi (s.a.v.)
Ebu Bekir (r.a.) ile yola çıkmış, İtban (r.a.)'ın evine girilecegi zaman Ömer
(r.a.) ve diğerleri oraya toplanarak Nebi (s.a.v.) ile beraber eve
girmişlerdir,
Nevevi, İtban
(r.a.)'ın hadisinden istifade edilen hususlardan bir kısmını şöyle anlatır:
1- Salihlerden,
eserlerinden ve namaz kıldıkları yerlerde namaz kılmaktan feyiz ve bereket
alınır
2- Büyük
zutlaırdan feyiz ve bereket. almak istenmelidir.
3- BüyÜk
zatların, kendilerinden küçük olanları ziyaret etmeleri ve ziyaretlerinde
bulunmaları meşrudur
4- Özür
sebebiyle cemaata gitmemek meşrudur.
5- Alim, devlet
adamı ve benzerleri yolculuğa çıkarken bazı arkadaşlarını beraberinde götürmelidirler.
6- Bir adam'ın
evine girilirken izin istenmelidir. Ev sahibi önceden davet etmiş olsa bile
müsaade alınmadan girilmemelidir.
7. Bir kaç iş
varken en önemlisinden başlamalı çünkü Nebi (s.a.v.), namaz kılmak için
gitmişti Namazı kılmadan oturmamıştı!'
8- Nafile
namazını cemaatla kılmak caizdir.
9- Geceleyin
kılınan nÜfile namazında olduğu gibi, gündüz kılınan nafile namazında da iki
rek'atte bir selam vermek efdaldır,
10- Daima evin
muayyen bir yerinde namaz kılmak meşrudur.
Hazire diye
geçen yemeğin yağlı çorba oldugunu söyleyenler bulunduğu gibi; Hazire: Ufak
kıyıimış et ve undan yapılma sulu bir ypmektir, diyenler de vardır. Bu yemeğe
et karıştırlmadığı takdirde ismi Aside'dir.