DEVAM: 15- KİŞİNİN
RÜKU'YA GİTTİGİ VE RÜKU'DAN BAŞINI KALDIRDlĞI ZAMAN ELLERİNİ KALDIRMASI BABI
حَدَّثَنَا
هشام بْن
عمار.
حَدَّثَنَا
رفدة بْن
قضاعة
الغساني.
حَدَّثَنَا
الأوزاعي، عَن
عَبْد اللّه ابن
عمير، عَن
أبيه، عن جده،
عمير بن حبيب؛
قَالَ:
-
كان رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّم يرفع
يديه مع كل
تكبيرة، في الصلاة
المكتوبة.
فِي
الزَوائِد:
هذا إسناد فيه
رفدة بْن
قضاعة، وهو
ضعيف. وعَبْد
اللّه لم يسمع
من أبيه. حكاه
العلائي عن
ابن جريج.
Umeyr bin Habib
(r.a.)'den şöyle demiştir:
Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), farz namazda her tekbir ile beraber ellerini
kaldırırdı."
Not: Zevaid'de:
Bu hadisin isnadında bulunan Rifde bin Kudaa zayıftır. Abdullah da babasından
hadis işitmemiştir. EI-Alai, bu bilgiyi İbn-i Cüreyc'den nakletmiştir,
denilmiştir.
AÇIKLAMA: Sindi: . Bu hadisin: «Her tekbir ile beraber...''
lafzından maksad, her intikal (bir halden başka bir hale geçiş) dir. Çünkü
rüku'dan kalkarken tekbir alınmadığı ma'lumdur. Bu hadisin diğer hadislere
uygunluğunu sağlamak için, bundan maksad; namaza başlarken, rüku'ya giderken ve
rüku'dan kalkarken el kaldırmaktır, diye yorum yapmak gerekir,' demiştir.
Hadisin
zahirine göre secde ederken ve secdeden kalkarken, hatta iki secde arasında
Nebi (s.a.v.) ellerini kaldırmıştır. Hadisin zahiri, diğer hadislere uymadığı
için Sindi böyle. bir yorum yapma yolunu seçmiştir..
Ebu Davud'un,
'Elleri kaldırma babı'nda Vail birı Hucr (r.a.)'den rivayet ettiği bir hadiste
de Nebi (s.a.v.)'in secdeden mübarek başını kaldırdığı zaman ellerini
kaldırdığı rivayet edilmiştir.
EI-Menhel
yazarı bu hususta şöyle der: "Hadis,
Nebi (s.a.v.)'in rüku'dan kalkarken ellerini kaldırdıgı gibi, secdeden
kalkarken de ellerini kaldırdığına delalet eder. Ebu Bekir bin el-Münzir,
Taberi ve bazı hadis ehli bununla hükmetmişlerdir. Umulur ki secdeden kalkarken
el kaldırmak hükmü, Nebi (s.a.v.)'in secdeden kaldırmadığı hakkında varid olan
çok sayıdaki sahih hadislerle mensuh olmuştur. Kaldı ki bu hadiste rivayet olunan:
"Secdeden kalkarken ellerini kaldırdığı...'' lafzı üzerinde ravilerin
ittifakı yoktur. Nitekim Ebu Davud: Ravi İbn-i Cühade bu lafzı rivayet etmemiş,
demiştir. ..