DEVAM: 15- KİŞİNİN
RÜKU'YA GİTTİGİ VE RÜKU'DAN BAŞINI KALDIRDlĞI ZAMAN ELLERİNİ KALDIRMASI BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
بشار.
حَدَّثَنَا يحيى
بْن سعيد.
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الحميد بْن
جعفر. حَدَّثَنَا
مُحَمَّد ابن
عمرو بْن
عطاء، عَن أبي
حميد
الساعدي؛
قَالَ: سمعته،
وهو في عشرة
من أصحاب
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسلّم،
أحدهم أبو
قتادة بْن
ربعي قَالَ: - أنا
أعلمكم بصلاة
رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلّم. كان
إذا قام اعتدل
قائماً، ورفع
يديه حتى
يحاذي منكبيه.
ثم قال ((اللّه أكبر))
وإذا أراد أن
يركع، رفع
يديه حتى
يحاذي بهما
منكبيه. فإذا
قال ((سَمِعَ
اللّه لمن حمده))
رفع يديه
فاعتدل. فإذا
قام من
الثنتين، كبر ورفع
يديه حتى
يحاذي بهما
منكبيه، كما
صنع حين افتتح
الصلاة.
Muhammet! bin Anır
bin Ala (r.a.)'dan şöyle demiştir: Ben, Ebu Hümeyd es-Saidi (r.a.)'den işittim.
Kendisi
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in ashabından on zatın arasındaydı. On
sahabiden birisi Ebu Katade bin Rib'i idi. Ebu Humeyd, orada bulunan on
sahabi'ye :
Ben, Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in namaz kılışını hepinizden daha iyi bilirim
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) namaza durmak istediği zaman dimdik
doğrulurdu ve ellerini omuzları hizasına kadar kaldırdıktan sonra: «Allahü
ekber» derdi, rüku'a varmak istediği zaman da ellerini omuzları hizasına kadar
kaldırırdı. semi'allahu limen hamideh dediği zaman da ellerini kaldırırdı,
sonra tam doğrulurdu. İki rek'atten (üçüncü rek'ate) kalktığı zaman tekbir
alırdı ve iftitah tekbirini aldığı zaman yaptığı gibi ellerini omuzlarının
hizasına kadar kaldırırdı.
Diğer tahric: Buhari, Ahmed, Ebu Davud, Tirmizi, Beyhaki, İbn-i
Hibban ve Tahavi, bu hadisi uzun ve kısa metinler halinde rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Ravinin haber verdiği on sahabi arasında Muhammed
bin Mesleme (r.a.), Ebu Useyd (r.a.) ve Sehl es-Said i (r.a.)'in bulunduğu,
bundan sonraki hadisten anlaşılıyor. Ebu Davud'un 'İftitahu's-Sala babı'nda
rivayet ettiği bu hadisin bir rivayetinden anlaşılıyor ki, on sahabiden birisi
de Ebu Hureyre (r.a.)'dir.
Ebu Humeyd
(r.a.)'in: ''....hepinizden daha ıyı bilirim.'' sözünden maksadı, sözünün
dinleyiciler yanında makbul olmasıdır.
Hadisin
zahirine göre Peygamber (s.a.v.) namaza başlarken önce ellerini omuzları
hizasına kadar kaldırırdı, sonra iftitah tekbiri alırdı. Alimlerin bu husustaki
görüşlerini, 858 ve 859 nolu hadislerin açıklamasında nakletmiştik.
Hadis,
Peygamber (s.a.v.)'in, rüku'ya giderken ve rüku'dan kalkarken ellerini
kaldırdığına delalet eder. Alimlerin, bu husustaki görüşleri de orada
anlatıldı.
Hadis, ayrıca
Peygamber (s.a.v.)'in ikinci rek'atten üçüncü rek'ate kalktığı zaman ellerini
kaldırdığına delalet eder. Şafiiler ve ikinci rek'atten üçüncü rek'ate
kalkılırken ellerin kaldırılması müstahabtır, diyen alimlerin delillerinden
birisi bu hadistir.