DEVAM: 37- NAMAZ
KILAN'IN ÖNÜNDEN GEÇMEK BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
وَكِيع، عَن
عبيد اللَّه
بْن عَبْدُ
الرحمن بْن
موهب، عَن
عمه، عَن أبي
هُرَيْرَة؛
قَالَ: - قال النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
((لو يعلم
أحدكم ما له
في أن يمر بين
يدي أخيه،
معترضاً في
الصلاة. كان
لأن يقيم مائة
عام خير له من
الخطوة التي
خطاها)).
فِي
الزَوائِد: في
إسناده مقال.
لأن عم عبيد اللَّه
بْن عَبْدُ
الرحمن، اسمه
عبيد اللَّه بْن
عَبْد اللّه،
قال أحمد بْن
حنبل: أحاديث
مناكير. ولكن
ابن حبان خص
ضعف أحاديثه
بما إذا روى
عنه ابنه.
Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu, demiştir :
«Her hangi
biriniz (din) kardeşi namazdayken önünden aykırı geçmekte ne kadar günahı
yüklendiğini bilse, yüz yıl yerinde durması, attığı adımdan, şüphesiz daha
hayırlı olur.»
Not: Zevaid'de:
Hadisin isnadı hakkında söylenti vardır. Çünkü ravi Ubeydullah bin
Abdirrahman'ın amcasının adı Ubeydullah bin Abdillah'tır. Ahmed bin Hanbel,
Onun hadislerinin münker olduğunu söylemiştir. Fakat İbn-i Hibban; Onun
hadislerinin zayıflığının, oğiunun kendisinden rivayet ettiği hadislere mahsus
olduğunu söylemiştir, denilmiştir.
AÇIKLAMA: Tirmizi'nin şerhi Tuhfe'de beyan edildiğine göre
bu hadisi İbn-i Hibban da rivayet etmiştir.
El-Hafız İbn-i
Hacer, el-Fetih'te bu hadisin İbn-i Mace ve İbn-i Hibban tarafından rivayet
edildiğini söyledikten sonra: Bu hadiste 100 yıl beklemenin namaza duranın
önünden geçmekten daha hayırlı olduğunun bildirilmesi, diğer hadislerde beyan
edilen 40 yıl bekleme tabirinin işin önemini ve tehlikesini belirtmek için
olduğuna delalet eder, demiştir. Yani 40 sayısı bir özelliği taşıdığından
dolayı değil, uzun süreyi ifade için kullanılmıştır.
Hadis namaz
kılanın önünden geçmenin büyük bir günah olduğuna delalet eder ..
El-Hafız,
Süyuti: Namaza duranın önünden geçmekten maksat kendisiyle kıble arasında ve
sağ tarafından sol tarafına veya sol tarafından sağ tarafına geçmektir.
(Tercemede bu geçişi aykırı kelimesiyle ifade ettim. Hadiste bu manayı
'mutariz' kelimesi ifade ettİ.) Adam namaz kılanın önünden kıbleye doğru
ileriye yürüyecek olursa yasak bir geçiş yapmış sayılmaz, demiştir.
El-Hafız İbn-i
Hacer, el-Fetih'te: Hadisin zahirine göre yasaklık namaza duranın önünden
geçene mahsustur. Kasden onun önünde duran veya oturan yahut uzanan kimse
günaha girmiş sayılmaz. Lakin namaz kılanın önünden geçmenin yasaklanmasının
sebebi onu şaşırtmak ise anılan hareketler de aynı sakıncayı taşıdığı için
bunların da yasakhğı hükmü çıkarılır, demiştir.
Namaza duranın
önünden geçmenin büyük vebal olduğuna delalet eden başka hadisler de vardır.
Bunları buraya aktarmaya lüzum görmedim.