DEVAM: 103- 'NAMAZ iÇİN
KAMET'E BAŞLANACAĞI ZAMAN FARZDAN BAŞKA NAMAZ KILlNAMAZ' HAKKINDA GELEN
HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أبو مروان،
مُحَمَّد بْن
عثمان العثماني.
حَدَّثَنَا
إبراهيم بْن
سعد، عَن
أبيه، عَن حفص
بْن عاصم، عَن
عَبْد اللّه
بْن مالك بْن
بحينة. قَالَ:
-
مر النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
برجل وقد
أقيمت صلاة
الصبح، وهو يصلي.
فكلمه بشيء لا
أدري ما هو.
فلما انصرف أحطنا
به نقول له:
ماذا قال لك
رَسُول
اللَّهِ صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ؟
قَالَ: قال لي
((يوشك أحدكم
أن يصلي الفجر
أربعاً)).
Abdullah bin
Malik bin Buheyne (el-Ezdi) (r.a.)'den; şöyle demiştir:
Bir gün sabah
namazı için ikamet edilmiş iken Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem sünnet'e
durmuş olan bir adamın yanından geçti ve ona bir şey söyledi. Ne buyurduğunu
bilemedim. Namaz'dan çıkınca biz bu adamın etrafında toplanarak Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem sana ne buyurdu diye sorduk. Adam şöyle dedi:
Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem bana buyurdu ki:
«Nerede ise sabah
namazını dört (rek'at) kılacaksınız.»
AÇIKLAMA: Buhari ve Müslim de bunu az lafız farkı ile
rivayet etmişlerdir. Buradaki rivayete göre Resulullah (s.a.v.)'in adamla
konuşması namazdan sonra değil, o adam sünnet kıldığı esnada olmuştur.
Kamet edildiği
vakit farz'a durmak zamanı gelmiş olur. Bu zaman zarfında sünnet ile farz ard
arda kılınınca sabah farzı dört rek'at imiş gibi bir durum görülebilir.
Hadis, kamet
edildiği vakit, farz'a durmanın icab ettiğine ve başka namazIa meşgul olmanın hata
olduğuna delalet eder. Bazı rivayetlerde, ravi Abdullah (r.a.)'ın bir gün
sünnet kılarken müezzinin kamet etmeye başladığı ve Resulullah (s.a.v.)'in
kendisini çekerek: ''Sabah namazını dört rek'at mı kılıyorsun?'' buyurduğu
bildirilmektedir. Ahmed, İbn-i Huzeyme, İbn-i Hibban ve Hakim ile başkasının
rivayet ettiği bu kıssa, müellifin rivayet ettiği kıssadan ayn olduğu için bir
çelişki söz konusu değildir.