DEVAM: 105- ÖĞLE
(NAMAZI) FARZINDAN ÖNCEKİ DÖRT REK'AT (NAMAZ) HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
علي بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثَنَا وَكِيع،
عَن عبيدة بْن
معتب الضبي،
عَن إبراهيم،
عَن سهم بْن منجاب،
عَن قزعة، عَن
قرثع، عَن أبي
أيوب؛
-
أن النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
كان يصلي قبل
الظهر أربعاً
إذا زالت
الشمس. لا
يفصل بينهن
بتسليم. وقال
((إن أبواب
السماء تفتح
إذا زالت
الشمس)).
Ebu Eyyub
(el-Ensari) (r.a.)'den: şöyle demiştir :
Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem), öğle vakti girince öğle namazının farzından önce dört rek'at
(namaz) kılardı, dört rek'at'ın arasında selam vermezdi. Ve şöyle buyurdu :
«Güneş, göğ'ün
ortasından batıya kaydığı zaman şüphesiz sema'nın kapıları (o dört rek'at için)
açılır.»
AÇIKLAMA: Ebu Davud. Tirmizi. Tahavi ve Taberi de bunu
benzer lafızlarla rivayet etmişlerdir. Tabarani'nin eI-Kebir ve el-Evsat'ta
rivayet ettiğine göre Ebu Eyyub (r.a.) şöyle demiştir: Resulullah (s.a.v.) bana
misafir olduğu sürede öğle farzından önce dört rek'ati daima kıldığını gördüm
ve şöyle buyurdu: "Güneş sema'nın ortasından zail olunca (batıya kayınca)
semanın kapıları açılır ve öğle namazı kılınmadıkça hiç, bir kapısı kapanmaz. O
saat içinde benim için hayrın (semaye). yükselmesini severım.
Hadiste
anlatılan dört rek'at, öğle farzından önce kılınan sünnettir. 'Bu sünnet
kılınırken iki rek'atte bir selam verilmeyip dördünün bitiminde selam verildiği
bildiriliyor. Sema'nın kapılarının, o namaz'ın göklere çıkarılması için
açıldığı Ebu Davud'un rivayetinden anlaşılıyor. Bundan maksad, onun kabul
buyurulmasıdır.
Hadis, öğle
namazından önce dört rek'at sünnetin kılınmasının çok müstahap olduğuna,
faziletinin azametine ve iki reKatte bir değil. dört rek'atın bitiminde selam
verilmesinin daha faziletli olduğuna delalet eder. Hanefi alimlerine göre efdal
olanı dört rek'atın bir selamla kılınmasıdır. Diğer üç mezhebe göre ise iki
rek'atten selam vermek daha faziletlidir.