108- ÖĞLE FARZINDAN
ÖNCE DÖRT, SONRA DA DÖRT (REK'AT) KıLAN HAKKINDA GELEN (HADİS) BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
يزيد بْن
هلرون.
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
عَبْد اللّه
الشعيثي، عَن
أبيه، عَن
عنبسة بْن أبي
سفيان، عَن أم
حبيبة،
-
عن النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
قال ((من صلى
قبل الظهر
أربعاً، وبعدها
أربعاً، حرمه
اللَّه على
النار)).
(Mu'minlerin anası)
Ümmü Habibe (r.anha)'dım rivayet edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem), şöyle buyurdu demiştir :
«Kim öğle
farzından önce dört (rek'at) ve öğle farzından sonra dört (rek'at sünnet)
kılarsa Allah onu cehennem ateşine haram eder.»
Diğer tahric:
Tirmizi, Ebu Davud, Nesai, Hakim ve Ahmed.
AÇIKLAMA: Tirmizi ve Ebu Davud'un rivayeti şöyledir:
"Kim öğle farzından önceki dört rek'at ile sonraki dört rek'atı devamlı
kılarsa ... "
Nesai'nin bir
rivayetinde: ''Allah onun etini cehennem ateşine haram eder.'' buyurulmuştur.
Tirmizi ve Ebu
Davud'un rivayetinden anlaşıldıgı gibi bu yüce fazileti elde etmek için Mezkur
dörder rek'at sünneti daima kılmak gerekir. Yalnız bir iki defa kılmak bu
fazileti kazanmak için yeterli degildir.
"Cehennem
ateşine haram edilmesi,. ifadesi çeşitli şekillerde yorumlanmıştır. Tuhfe
yazarı şöyle der:
'Bu cümle ile
kasdedilen mana hakkında ihtilaf edilmiştir. Maksat, buna devam edenin hiç
cehennem ateşine girmiyecegi mi, yoksa cehenneme girmesi mukadder olsa bile
ateşin onu yakmıyacagı mı, veyahut ateşin onun bütün vücudunu kapsamayarak,
kısmen dokunabileceği mi?
En iyisi bunu
hakiki manasına yorumlayarak Mezkur sekiz rek'at sünnete devam edenin cehennem
ateşinde yanmayacağını ifade etmektir. Allah'ın fazlı daha geniş, rahmeti de
daha baskındır.'
El-Menhel
yazarı ise cümleyi şöyle yorumlar: 'Maksat, bu rek'atlere devam etmenin,
cehennem ateşini gerektiren günahları işlemeye engel olmasıdır.